Er du ejer af en ejendom i Allerød Kommune, skal du betale ejendomsskat til kommunen og ejendomsværdiskat til Skattestyrelsen.
Ejendomsskat
Ejendomsskatter (grundskyld) beregnes af kommunen ud fra værdien af din grund.
Hvert år i december får du din ejendomsskattebillet i din digitale postkasse. Hvis du er fritages for digital postkasse, vil du modtage ejendomsskattebilletten som almindelig post.
Ejendomsskattebilletten indeholder specifikationer over de skatter og afgifter, du skal betale for ejendommen.
rate ejendomsskat har sidste rettidige indbetalingsdato den 2. januar 2023.
rate ejendomsskat har sidste rettidige indbetalingsdato den 3. juli 2023.
Har du lån til betaling af ejendomsskat (pensionistlån), skal du være opmærksom på, at du stadig skal betale for renovation og rottebekæmpelse.
Din Betaling
Er ejendommen ikke tilmeldt til Betalingsservice, sendes der et indbetalingskort 6 til 10 dage før betalingsdatoen. Du kan tilmelde ejendomsskatten til Betalingsservice via din netbank.
Hvis der er flere ejere af ejendommen, sendes der kun indbetalingskort til den ene ejer.
Affald og Genbrug
Få information om affald, læs her: www.alleroed.dk/borger/affald-og-genbrug
Ejendomsvurderingen
Din ejendomsvurdering bliver foretaget af Vurderingsstyrelsen. Du skal derfor kontakte dem, hvis du har yderligere spørgsmål.
En eventuel klage over din vurdering bliver behandlet af Vurderingsstyrelsen. Efter de har vurderet sagen, sender de den nye vurdering til kommunen. Kommunen laver en beregning ud fra Vurderingsstyrelsens oplysninger, hvorefter vi udbetaler eller opkræver ejendomsskat, alt efter hvad beregningen viser.
Du kan læse mere om ejendomsvurdering på SKAT's hjemmeside.
Betaler du for sent?
Det kan betale sig at betale til tiden. Betaler du senere end sidste rettidige betalingsdato, tilskrives der renter med 0,4 % (2022) pr. påbegyndt måned, fra forfaldsdatoen. Derefter sendes der rykkerskrivelser til alle ejere, hvor der tillægges et rykkergebyr.
Hvis du efter 2 rykkerskrivelser forsat ikke har betalt, vil Allerød Kommune foretage udlæg i din ejendom. Når kommunen har foretaget udlæg, kan ejendommen sælges på tvangsauktion via advokat, hvilket vil medføre yderligere udgifter i form af underretningsgebyr og advokatomkostninger, som tillægges din gæld.
Der henvises til Lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, § 1a, stk. 2.
Har du kun skyldige renter og gebyr, vil de ikke blive opkrævet særskilt, men sammen med fremtidige rater ejendomsskat.