Formålet med det styrkede affaldstilsyn er at reducere affaldsforbrænding og øge materialenyttiggørelse.
Fra 2025 skal alle kommuner gennemføre affaldstilsyn hos udvalgte virksomheder for at sikre, at affald sorteres og håndteres efter gældende regler.
I Allerød Kommune skal der gennemføres ca. 18 ekstra årlige affaldstilsyn hos virksomheder. Derudover skal der på de ca. 46 årlige tilsyn, der udføres på tilsynspligtige virksomheder, også føres tilsyn med affaldssortering- og håndtering. Det nye affaldstilsyn skal være 100% gebyrfinansieret.
Det nye affaldstilsyn vedrører:
- Virksomheder, som kommunen også i dag fører regelmæssigt miljøtilsyn med
- Virksomheder, udpeget af Miljøstyrelsen på baggrund af deres administrative tilsyn
- Tematilsyn, hvor kommunen selv udvælger virksomhederne til affaldstilsyn, på baggrund af et af Miljøstyrelsen udvalgte temaer, som f.eks. hoteller og restaurationer.
Miljøstyrelsen: Information om styrket affaldstilsyn