Kommunerne står overfor store udfordringer med at rekruttere nok medarbejdere på blandt andet velfærdsområdet. Det betyder, at der kan mangle hænder til at hjælpe, pleje og yde omsorg for borgere i fremtiden. Rekruttering er derfor en væsentlig strategisk dagsorden også for Allerød Kommune.
Opgaveudvalgets opgaver
Formålet med opgaveudvalget er at afdække fastholdelses- og rekrutteringsudfordringen for velfærdsmedarbejdere i Allerød Kommune, samt komme med konkrete anbefalinger til at mindske eller afbøde de negative konsekvenser af udfordringen.
Opgaveudvalgets arbejde opdeles i tre faser, der alle udmøntes i en konkret leverance til byrådet. I hver fase gennemføres minimum tre temamøder.
Fase 1: Afdækning af problemets omfang og potentielle konsekvenser
Fase 2: Bruttoliste over mulige tiltag, der kan mindske udfordringen eller afbøde konsekvenserne af udfordringen
Fase 3: Anbefalinger til konkrete tiltag i Allerød Kommune
Opgaveudvalget har - uanset de tre faser - mandat til at komme med anbefalinger løbende i processen, hvis man bliver opmærksom på hensigtsmæssige tiltag, som bør sættes i gang hurtigst muligt.