Grundlovsceremoni

Folketinget vedtager to gange om året en ny lov, som tildeler statsborgerskab til nye statsborgere. Grundlovsceremonien er en del af kravet for at få statsborgerskab.

Allerød Kommune afholder to grundlovsceremonier om året, i hhv. forår og efterår. Når du har deltaget i ceremonien og underskrevet erklæringen, modtager du dit statsborgerretsbevis. Du skal være bosat i Allerød for at kunne deltage i ceremonien i Allerød kommune.

Næste grundlovsceremoni - afholdes den 8. oktober 2025

  • frist for tilmelding 14 dage før afholdelsen

Sådan tilmelder du dig

Send en mail til sekretariat@alleroed.dk. I emnefeltet skriver du '"Grundlovsceremoni". I mailen bedes du skrive:

  • Dit fulde navn
  • Dit mobiltelefonnummer
  • Bopælskommune
  • Hvor mange gæster du ønsker at medbringe. 

Hvis du ikke modtager en kvitteringsmail fra os i din e-boks inden for 5 hverdage, beder vi dig rette henvendelse til sekretariatet ved at ringe til 48 10 01 00.

Medbring legitimation på dagen

Husk at medbringe én af følgende typer billedlegitimation:

  • Opholdskort, fremmedpas, konventionspas eller kørekort udstedt af offentlig dansk myndighed
  • Pas, identitetskort eller kørekort udstedt af offentlig myndighed i et andet EU/EØS land eller Schweiz
  • Pas, udstedt af en offentlig myndighed i andre lande end de nævnte er gyldig legitimation, hvis der er sat en opholdssticker i fra et EU/EØS land eller Schweiz.

Sekretariatet

Tlf.: 48 10 01 00

Mandag kl. 12:00 - 17:00
Tirsdag   kl. 08:00 - 14:00
Torsdag  kl. 12:00 - 17:00

sekretariat@alleroed.dk

Benyt sikker mail, når du vil dele følsom information med os.

Allerød Rådhus
Sekretariatet
Bjarkesvej  2
3450 Allerød