Erhvervsaffald

Virksomheder skal sortere og behandle deres affald på en miljømæssigt forsvarlig måde og sørge for, at mest muligt genanvendes. Dette gælder alt affald.

Kravene til virksomheders affaldssortering står i Affaldsbekendtgørelsens kapitel 10

Du skal kunne dokumentere, hvordan affaldet bliver håndteret, hvis kommunen kommer på affaldstilsyn.

Virksomheder er forskellige og producerer forskellige typer og mængder af affald. I kan derfor overveje hvilke løsninger, som passer bedst til jeres virksomhed.

I kan læse mere om, hvordan husstandslignende affald skal sorteres på Miljøstyrelsens hjemmeside.

Kom af med jeres affald

Virksomheder har tre muligheder for at komme af med deres affald:

  1. Privat affaldsindsamler: Hvis I bruger en privat affaldsindsamler, skal firmaet være registreret i Energistyrelsens Affaldsregister. Er I lejer i en ejendom, er der måske behov for at tage kontakt til bygningsejer om praktiske affaldsløsninger. I kan også spørge en nabovirksomhed om mulighed for at dele en affaldsbeholder.

  2. Genbrugsstationen: I kan aflevere jeres affald på genbrugsstationen (dog ikke restaffald og madaffald). Hvis I bruger genbrugsstationen, betaler I automatisk via nummerpladescanning. Læs mere på Norfors hjemmeside.

  3. Indsamlingsordninger: Læs mere om den kommunale ordning for indsamling af restaffald hos erhverv og for indsamling af ikke-genanvendeligt farligt affald længere nede på siden. 

Kommunen har ikke anvisningspligt når det gælder genanvendeligt affald og forbrændingsegnet affald (undtagen forbrændingsegnet farligt affald). Dette affald er markedsudsat og skal afleveres til godkendte affaldsmodtageanlæg.

Håndtering af forskellige affaldstyper

Alle affaldsproducerende virksomheder skal sortere husholdningslignende affald efter samme sorteringskriterier som private husholdninger.

Det vil sige, at alle virksomheder skal sortere i minimum 10 affaldsfraktioner i beholdere med retvisende piktogrammer.

Indsamling af det genanvendelige og forbrændingsegnede affald er markedsudsat og skal/kan udføres af godkendte private affaldsindsamlere og skal afleveres til godkendte affaldsmodtageanlæg. Allerød Kommune tilbyder kun indsamling af restaffald og ikke-genanvendeligt farligt affald.

Læs mere på siden her: Husholdningslignende erhvervsaffald

Virksomheder med produktionsaffald har hidtil været forpligtet til at sikre, at affaldet sorteres og afleveres til korrekt behandling, fx at det genanvendelige produktionsaffald bliver sendt til genanvendelse.

Hvis den private affaldsindsamler er godkendt til at indsamle både husholdningslignende affald og produktionsaffald, må virksomheder gerne benytte samme affaldsindsamler til alt sit affald.

Virksomheder med restaffald skal enten være tilmeldt den kommunale henteordning for restaffald, eller have en aftale med en privat affaldstransportør om indsamling.

  • Affaldet må ikke indeholde genanvendeligt affald, deponeringsegnet affald eller farligt affald til specialbehandling.
  • Hvis virksomheden kun består af dig selv og er etableret på din private bopæl, kan du benytte det materiel, der er tilknyttet bopælen.
  • Virksomheden er selv ansvarlig for til- og afmelding af indsamling af restaffald hos enten kommunen eller en privat transportør.
  • Du kan læse mere om reglerne for håndtering af husholdningslignende restaffald i kommunens regulativ for erhvervsaffald.

Kommunal indsamlingsordning - eller privat henteordning?

Læs om muligheder og vilkår her:

Den kommunale indsamlingsordning (henteordning)

Hvis du vil til- eller afmelde dig kommunens indsamlingsordning for restaffald, så skriv til renovation@alleroed.dk.

Beholdere til restaffald, som udleveres til virksomheder efter 1. november 2023, ejes af kommunen. Virksomheden skal dermed ikke længere købe affaldsbeholdere.Såfremt der undtagelsesvis forekommer mere affald end der er plads til i den tilmeldte affaldsbeholder, kan virksomheden købe ekstratømninger af beholderen. Klik her - bestil ekstratømning.

Har du ikke fået afhentet affald, skal du anvende kommunens selvbetjeningsløsning: Klik her - er dit affald ikke hentet?

Den private henteordning

Hvis du vælger at benytte en privat aktør til at håndtere virksomhedens restaffald, skal du indgå en skriftlig aftale med en transportør eller affaldsindsamler.

Affaldstransportøren/affaldsindsamleren skal være registreret i affaldsregisteret. Aftalen skal på forlangende fremsendes til Allerød Kommune. Klik her: Affaldsregisteret.

Fra 1. juli 2025 skal restaffald emballeres i klare plastsække. 

Anmeld til kommunen

Byggeaffald skal anmeldes til kommunen senest 2 uger før byggearbejdet påbegyndes. Klik her: Anmeld byggeaffald

Ved bygge- og anlægsaktiviteter er det bygherren, der er ansvarlig for korrekt håndtering, herunder sortering og aflevering til godkendt modtageanlæg samt for korrekt anmeldelse til kommunen.

Ved nedrivninger, renoveringer og vedligeholdelsesarbejder skal bygherre anmelde byggeaffaldet, hvis:

  • Byggeprojektet skaber mere end 1 tons affald 
  • Der udskiftes termovinduer fremstillet i perioden 1950 til udgangen af 1977

Alle typer affald skal anmeldes - uanset om det er genanvendeligt, forbrændingsegnet, deponeringsegnet eller farligt affald.

Screening for problematiske stoffer såsom PCB, tungmetaller, asbest mm.

Bygningen/anlægget, som anmeldelsen vedrører, skal inden byggearbejdet påbegyndes screenes for miljøskadelige stoffer som PCB, klorparaffiner, PAH’er, asbest og tungmetaller.

På baggrund af screeningen skal der foretages en kortlægning, i form af analyser, af bygningen/anlægget eller berørte dele heraf, som kan indeholde problematiske stoffer. Screeningen og kortlægningen skal fremsendes sammen med anmeldelsen af affaldet.

Nedrivning, renovering eller vedligehold, herunder sanering, af bygningen/anlægget må, under forudsætning af, at relevant tilladelse (fx nedrivningstilladelse) efter anden lovgivning er givet, påbegyndes:

  • når kommunalbestyrelsen har accepteret anmeldelsen og orienteret bygherren herom, eller
  • tidligst to uger efter at anmeldelsen er indgivet.

Byggeaffaldet må dog ikke bortkøres, før kommunen har fremsendt en anvisning, hvorpå det fremgår, hvor affaldet skal afleveres.

Bygherre skal sikre, at transportøren får en kopi af anvisningen med tilhørende løbenummer, da dette skal fremvises ved aflevering af affaldet på modtageanlæggene.

Du kan finde gode råd når du skal renovere og håndtere asbestholdigt affald, på renover-sikkert.dk og asbest-huset.dk.

Regler om selektiv nedrivning pr. 1. juli 2025 og håndtering af asbestholdige materialer pr. 1. januar 2025

Nedrivninger af hele eller dele af bygninger, hvor det fjernede areal udgør mindst 250 m², skal fra 1. juli 2025 ske som selektiv nedrivning, og der skal fremsendes en nedrivningsplan samtidigt med ansøgningen om nedrivningstilladelse. Selektiv nedrivning må kun udføres af autoriserede nedrivningsvirksomheder.

Nedrivning (fjernelse) af asbestholdige materialer skal fra 1. januar 2025 udføres af autoriserede virksomheder. Borgere må kun foretage kortvarige nedrivningsarbejder af mindre karakter, fx nedtagning af enkelte asbestholdige tagplader. Du kan læse mere om det på Arbejdstilsynets hjemmeside.

Regler for nedrivning af asbestholdige materialer pr. 1. januar 2025

Nedrivning (fjernelse) af asbestholdige materialer skal fra 1. januar 2025 udføres af autoriserede virksomheder jf. § 7 i Bekendtgørelse om asbest i arbejdsmiljøet. Borgere må kun foretage kortvarige nedrivningsarbejder af mindre karakter, fx nedtagning af enkelte asbestholdige tagplader. Du kan læse mere om det på Arbejdstilsynets hjemmeside.

Store mængder 

Bortskaffelse af store mængder asbestholdigt affald skal anmeldes. Det gælder fx, hvis du skal bortskaffe mere end 20 eternittagplader om året. 

Affaldet skal anmeldes til kommunen senest 14 dage før renovering eller nedrivning påbegyndes.

Her er proceduren, når du anmelder asbestaffald:

  • Du anmelder affaldet via anmeldeskema for byggeaffald til Allerød Kommune.
  • Kommunen anviser asbestaffaldet til deponering på Skibstrup Affaldscenter, Gørlundevej 4,3140 Ålsgårde, Tlf. 4840 5341.
  • Du udfylder deklaration for deponering og afleverer den ved ankomst til Skibstrup. Deklarationens formål er at affaldet er grundlæggende karakteriseret og egnet til deponering.
  • Du modtager en kvittering for aflevering af asbestaffaldet på Skibstrup.

Mindre mængder 

Hvis du har en mindre mængde ikke-støvende asbest (svarende til mindre end 20 eternittagplader) skal det i asbestcontaineren på Allerød Genbrugsplads.

Pr. 1. oktober 2021 skal ikke-støvende asbest (fx hele tagplader) og støvende asbest (fx brudte tagplader) emballeres i klar plast, når det skal afleveres på genbrugspladsen.

Du kan finde gode råd når du skal renovere og håndtere asbestholdigt affald, på renover-sikkert.dk og asbest-huset.dk.

Hvis din virksomhed frembringer ikke-genanvendeligt farligt affald, skal dette bortskaffes via den kommunale ordning for indsamling af farligt affald. 

Virksomheder kan søge om fritagelse for benyttelsespligten af kommunens ordning for farligt affald for så vidt angår farligt affald, som ikke er egnet til genanvendelse. Virksomheden skal kunne godtgøre, at det farlige affald kan håndteres miljømæssigt forsvarligt ved virksomhedens egen foranstaltning. Til ansøgningen skal medsendes en kopi af en aftale med et miljøgodkendt anlæg, som kan behandle den pågældende affaldstype, eller dokumentation for, at virksomheden selv råder over et anlæg, som kan behandle den pågældende affaldstype.

Ansøgning om fritagelse for benyttelsespligten. Klik her: Søg fritagelse for farlig affaldsordningen.

Læs mere om farligt affald og tilmeld din virksomhed på Norfor's hjemmeside. Klik her: Norfors' hjemmeside.

Virksomheder med olie- og benzinudskiller og evt. tilhørende sandfang er forpligtet til at benytte kommunens indsamlingsordning - medmindre der er opnået fritagelse for benyttelsespligten til ordningen. 

Virksomheder kan søge om fritagelse for benyttelsespligten af kommunens ordninger for farligt affald for så vidt angår farligt affald, som ikke er egnet til genanvendelse. Virksomheden skal kunne godtgøre, at det farlige affald kan håndteres miljømæssigt forsvarligt ved virksomhedens egen foranstaltning. Til ansøgningen skal medsendes en kopi af en aftale med et miljøgodkendt anlæg, som kan behandle den pågældende affaldstype, eller dokumentation for, at virksomheden selv råder over et anlæg, som kan behandle den pågældende affaldstype.

Ansøgning om fritagelse for benyttelsespligten. Klik her: Søg fritagelse for farlig affaldsordningen.

Læs mere om farligt affald og tilmeld din virksomhed på Norfor's hjemmeside. Klik her: Norfors' hjemmeside.

Hvis din virksomhed frembringer klinisk risikoaffald skal det indsamles via den kommunale ordning.

Læs mere om klinisk riskoaffald og tilmeld din virksomhed på Norfor's hjemmeside. Klik her: Norfors' hjemmeside.

Virksomheder, som ønsker at benytte genbrugspladsen, skal betale pr. besøg. I stedet for at skulle tegne abonnement bliver erhvervsbiler fremover faktureret pr. besøg. 

Du kan læse mere om betaling for benyttelse af genbrugspladsen, adgang for virksomheder, åbningstider, sorteringsvejledning mm. på Norfors’ hjemmeside

Norfors driver genbrugspladsen og kan kontaktes på Tlf. 45 16 05 00 eller på norfors@norfors.dk

Genbrugsplads Allerød
Nordkranvej 10
3540 Lynge

Du finder oversigt over godkendte indsamlere af genanvendeligt og forbrændingsegnet affald i Energistyrelsens Affaldsregister.

Du kan finde flere oplysninger om virksomheders forpligtelser ift. sortering af affald i affaldsbekendtgørelsens kp. 10

Se oversigt over affaldsgebyrer for kommunale erhvervsaffaldsordninger: "Regler og priser"

Husholdningslignende erhvervsaffald

Affaldsproducerende virksomheder skal sortere deres husholdningslignende affald efter samme sorteringskriterier som husholdninger.

Virksomheder skal sortere i minimum 10 affaldsfraktioner i beholdere med retvisende piktogrammer.

Indsamling af genanvendeligt affald er markedsudsat og udføres af private aktører. Det er virksomhedens ansvar at kunne dokumentere overfor kommunen, at der er lavet en aftale med en affaldsaktør, som er godkendt i det nationale affaldsregister til at indsamle de pågældende affaldsfraktioner.

Alternativt kan virksomheden selv aflevere det sorterede, genanvendelige affald på genbrugspladsen, såfremt virksomheden har betalt for adgangen til genbrugspladsen. Dette kan være et alternativ for virksomheder med små mængder affald.

Godt at vide

Husholdningslignende affald skal pr. 31. december 2022 sorteres i disse 10 fraktioner:

  1. Glas
  2. Metal
  3. Plastik
  4. Papir
  5. Pap
  6. Madaffald
  7. Mad-og drikkekarton
  8. Farligt affald
  9. Restaffald
  10. Tekstiler

Virksomheder med produktionsaffald har hidtil været forpligtet til at sikre, at det genanvendelige produktionsaffald bliver sendt til genanvendelse.

Sorteringen bliver nu udvidet i og med at virksomheder også skal sortere det husholdningslignende affald. Hvis affaldsindsamleren er godkendt til at indsamle begge typer affald, må virksomheder gerne nøjes med at have én affaldsindsamler.

Der er ikke krav om, at virksomhederne skal indgå en privat aftale om afhentning af  genanvendelige husholdningslignende affaldsfraktioner.

Virksomheder kan også selv aflevere det genanvendelige affald sorteret på genbrugspladsen, såfremt virksomheden har betalt for adgangen til genbrugspladsen. Dette kan være et alternativ for virksomheder med små mængder affald.

Du kan købe adgang til genbrugspladsen på Norfors hjemmeside.

Der findes flere forhandlere af piktogrammer – de fås i flere størrelser og materialer: SØG piktogrammer, affald

Ensartede piktogrammer for alle skal medvirke til at gøre det lettere at sortere affaldet korrekt. Piktogrammer bliver landsdækkende.

  • Alle kommuner og genbrugsstationer kommer til at bruge dem
  • Alle virksomheder skal bruge dem
  • Butikker er allerede begyndt på fx varernes emballage

Affaldsbekendtgørelsens §61 stk. 2:

Affaldsproducerende virksomheder skal senest den 31. december 2022 sortere deres husholdningslignende affald i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 og mærke beholdere til indsamling af husholdningslignende affald med de relevante piktogrammer, som angivet i bilag 6

Det er et lovkrav, at virksomheden skal sikre og dokumentere den reelle genanvendelse af affaldet og affaldsmængden over for de offentlige myndigheder.

Dog overgår dokumentationskravene automatisk til affaldsindsamleren, når man indgår en aftale med en sådan.

Kommunen har ikke længere anvisningspligten for genanvendeligt og forbrændingsegnet affald fra virksomheder. Det vil sige, at virksomheder kan indgå aftaler med private affaldsaktører om indsamling og håndtering af deres affald. Kommunen må gerne tilbyde indsamling af genanvendeligt og forbrændingsegnet husholdningslignende affald, men det er frivilligt for virksomheden, om de vil benytte de kommunale ordninger eller en privat affaldsindsamler.

Kommunen skal føre tilsyn med at regler overholdes – dvs. sortering, bortskaffelse og opbevaring – og kan forlange dokumentation for korrekt bortskaffelse. 

Hvis ikke regler overholdes, kan det straffes med bøde.

FAQ - stigning i affaldstakster fra 2024

Her finder du svar på en række spørgsmål til de ændrede priser for 2024.

Affaldspriserne stiger af to årsager: Dels har Allerød Kommune fået en ekstraordinær opkrævning fra det fælleskommunale affaldsselskab Norfors. Opkrævningen skal være med til at dække en del af den samlede gæld i Norfors. Dels stiger den pris, Norfors tager for at afbrænde affald, væsentligt.

Den ekstraordinære opkrævning skyldes en ny lov om ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald – som er en del af regeringens klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi.

I loven kræves det, at affaldsforbrændingen i Norfors bliver udskilt som et aktie- eller anpartsselskab senest 1. januar 2025. Derudover er der krav om udbudspligt på forbrænding af affald fra 1. juli 2025, altså konkurrenceudsættelse.

For at gøre det muligt at udskille Norfors som et selvstændigt selskab skal gælden i Norfors bringes ned. Derfor har Norfors valgt at opkræve et ekstraordinært gebyr i ejerkommunerne for årene 2024 og 2025.

Disse ekstra udgifter har byrådet i Allerød Kommune besluttet at lægge over på de ordninger, hvor affaldet afleveres til forbrændingsanlægget (restaffald). Det har den konsekvens, at pris for tømning af beholdere til restaffald og rest/madaffald stiger væsentligt i 2024.

Læs mere i sagsfremstillingen til byrådets møde den 31. oktober 2023

Læs også nyhed på hjemmesiden: Byrådet har truffet beslutning om takststigning på affaldshåndtering

Allerød Kommune ejer Norfors sammen med fire andre kommuner (Rudersdal, Fredensborg, Hørsholm og Helsingør). Norfors er et fælleskommunalt affaldsselskab, som har Usserødværket, hvor affald til forbrænding fra borgere og virksomheder i interessentkommunerne bliver brændt. Som ejer af forbrændingsanlægget Usserødværket, der er hovedårsagen til Norfors’ store gæld, hæfter de fem kommuner solidarisk for Norfors’ gæld.

Det opkrævede beløb fra Norfors fordeles mellem ejerkommunerne efter indbyggertal svarende til, hvordan hæftelsen for Norfors’ gæld mellem kommunerne er fordelt.

Allerød Kommunes andel bliver samlet ca. 26,1 mio. kr. ex. moms.

Norfors’ gæld skyldes, at der i 2017 blev investeret i en ny ovnlinje på forbrændingsanlægget Usserødværket.

I den forbindelse blev der optaget et lån på 790,5 mio. kr. i Kommunekredit, en gæld som de fem ejerkommuner hæfter solidarisk for. Ejerkommunerne godkendte samtidig en løbetid på lånet på 20 år.

Men den nye lov om ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald (Lov nr. 745 af 13/6 2023) – se også svar på spørgsmål 1 - træder i kraft 1. juli 2025 og gør det nødvendigt at fremskynde afskrivningen af gæld.

Norfors har dermed reelt kun halvandet år til at afskrive en del af gælden, et beløb på ca. 213,4 mio. kr.

Det skyldes, at det ikke er muligt at selskabsgøre affaldsforbrændingen, hvis selskabet (i dette tilfælde Norfors) har stor gæld. Derfor har bestyrelsen i Norfors besluttet, at ejerkommunerne skal betale en ekstraordinær opkrævning for at nedbringe gælden.

Det er den ene grund til, at borgere og virksomheder i Allerød skal betale væsentligt mere i affaldsgebyr i 2024.

Den anden grund til prisstigningen er, at Norfors’ pris for afbrænding af restaffald stiger væsentligt, fra 690 kr. ex. moms pr. ton i 2023 til 2.000 kr. ex. moms pr. ton i 2024.

Vi kan desværre ikke sige, hvordan prisen for 2025 og de efterfølgende år bliver, da det afhænger af flere faktorer, som vi endnu ikke ved, hvordan udvikler sig. Det gælder bl.a. priserne for afbrænding af affald og tilslutningen blandt borgere og erhvervsliv til de forskellige affaldsordninger.

Fra kommunens side har vi dog en klar forventning om, at når hele området konkurrenceudsættes i 2025, vil resultatet være mere konkurrencedygtige priser.

De nye rammer betyder nemlig, at kommunerne fra 1. juli 2025 ikke længere kan aflevere deres affald på deres egne anlæg til affaldsforbrænding (i dette tilfælde Norfors), men i stedet skal sende opgaven i offentligt udbud. 

Nej, det gælder for alle fem ejerkommuner – Allerød, Fredensborg, Helsingør, Hørsholm og Rudersdal. 

Det var bestyrelsen i Norfors som den 17. oktober 2023 traf beslutningen om de ekstraordinære opkrævninger til ejerkommunerne

Det var en forudsætning, at beslutningen skulle godkendes i ejerkommunernes kommunalbestyrelser/byråd. De ekstraordinære priser blev politisk godkendt i oktober 2023

Vi forventer, at priserne for tømning af beholdere til restaffald vil falde igen i 2025, men vi kan ikke love det. Ganske vist er affaldsområdets andel af Norfors’ gæld væsentligt nedbragt på dette tidspunkt, men vi kan ikke sige, hvordan priserne for afbrænding af affald udvikler sig, og dermed kan vi ikke vide, hvor store de priser, som virksomhederne skal betale, bliver. Det ved vi først i løbet af september / oktober 2024. 

Du kan læse om betaling pr. besøg og adgang for virksomheder på Norfors' hjemmeside

Affald

Tlf. 48 10 08 18
Mandag kl. 12:00 - 17:00
Tirsdag   kl. 08:00 - 14:00
Torsdag  kl. 12:00 - 17:00

Renovation@alleroed.dk

Allerød Rådhus
Bjarkesvej  2
3450 Allerød