Anmeld til kommunen
Byggeaffald skal anmeldes til kommunen senest 2 uger før byggearbejdet påbegyndes. Klik her: Anmeld byggeaffald
Ved bygge- og anlægsaktiviteter er det bygherren, der er ansvarlig for korrekt håndtering, herunder sortering og aflevering til godkendt modtageanlæg samt for korrekt anmeldelse til kommunen.
Ved nedrivninger, renoveringer og vedligeholdelsesarbejder skal bygherre anmelde byggeaffaldet, hvis:
- Byggeprojektet skaber mere end 1 tons affald
- Der udskiftes termovinduer fremstillet i perioden 1950 til udgangen af 1977
Alle typer affald skal anmeldes - uanset om det er genanvendeligt, forbrændingsegnet, deponeringsegnet eller farligt affald.
Screening for problematiske stoffer såsom PCB, tungmetaller, asbest mm.
Bygningen/anlægget, som anmeldelsen vedrører, skal inden byggearbejdet påbegyndes screenes for miljøskadelige stoffer som PCB, klorparaffiner, PAH’er, asbest og tungmetaller.
På baggrund af screeningen skal der foretages en kortlægning, i form af analyser, af bygningen/anlægget eller berørte dele heraf, som kan indeholde problematiske stoffer. Screeningen og kortlægningen skal fremsendes sammen med anmeldelsen af affaldet.
Nedrivning, renovering eller vedligehold, herunder sanering, af bygningen/anlægget må, under forudsætning af, at relevant tilladelse (fx nedrivningstilladelse) efter anden lovgivning er givet, påbegyndes:
- når kommunalbestyrelsen har accepteret anmeldelsen og orienteret bygherren herom, eller
- tidligst to uger efter at anmeldelsen er indgivet.
Byggeaffaldet må dog ikke bortkøres, før kommunen har fremsendt en anvisning, hvorpå det fremgår, hvor affaldet skal afleveres.
Bygherre skal sikre, at transportøren får en kopi af anvisningen med tilhørende løbenummer, da dette skal fremvises ved aflevering af affaldet på modtageanlæggene.
Du kan finde gode råd når du skal renovere og håndtere asbestholdigt affald, på renover-sikkert.dk og asbest-huset.dk.
Regler om selektiv nedrivning pr. 1. juli 2025 og håndtering af asbestholdige materialer pr. 1. januar 2025
Nedrivninger af hele eller dele af bygninger, hvor det fjernede areal udgør mindst 250 m², skal fra 1. juli 2025 ske som selektiv nedrivning, og der skal fremsendes en nedrivningsplan samtidigt med ansøgningen om nedrivningstilladelse. Selektiv nedrivning må kun udføres af autoriserede nedrivningsvirksomheder.
Nedrivning (fjernelse) af asbestholdige materialer skal fra 1. januar 2025 udføres af autoriserede virksomheder. Borgere må kun foretage kortvarige nedrivningsarbejder af mindre karakter, fx nedtagning af enkelte asbestholdige tagplader. Du kan læse mere om det på Arbejdstilsynets hjemmeside.