Uddybende oplysninger om vores behandling af dine personoplysninger
Allerød Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har modtaget om dig.
Sådan behandler vi dine personoplysninger som myndighed
1. Formål og retsgrundlag:
Vi behandler dine og dit barns personoplysninger i forbindelse med elevernes undervisningspligt og med at fremme børn og unges skolegang, udvikling og læring via kommunale dag- og uddannelsestilbud på skoleområdet mv., jf. folkeskolelovens kap. 1, 2, 2a og 6 med tilhørende bekendtgørelser.
Vi behandler dine oplysninger i forbindelse med vores forpligtelser på fritidstilbudsområdet, SSP-samarbejde og Skole og dagtilbudsområdets sagsbehandling og kvalitetsrapporter f.eks. nationale test og trivselsmålinger. Hvis dit barn går i SFO/klub i Allerød Kommune behandles oplysningerne i AULA og skolernes administrationssystem.
Som digital forvaltning anvender kommunen digitale læringsplatforme, som dit barn har adgang til via Uni-login. Vi oplysninger om dit barn, f.eks. AULA, MinUddannelse og Google Workspace for Education(GWFE). Vores GWFE-miljø er specifikt sat op til anvendelse på Allerød Kommunes skoler. Kommunen ejer alle data i GWFE og det er kun eleven og skolelærer, der har adgang via deres personlige UNI-login. Elevens GWFE-konto er til undervisningsbrug og ikke privat brug. Elevens data kan derfor ikke videregives, da kommunen har indgået en aftale med Google.
Allerød Kommune er som myndighed forpligtet til at sprogvurdere børn i børnehaveklassen. Hertil bruger kommunen et sprogvurderingssystem, hvor vi registrere oplysninger om dit barn.
Oplysninger om dit barn vil også blive behandlet i overgangen mellem skole og dag- eller fritidstilbud, som led i det daglige samarbejde på skolen, som led i udviklingen af skolens pædagogiske praksis og som led i tilrettelæggelsen af undervisningen.
Derudover kan oplysninger om dit barn blive behandlet i forbindelse med at skolen træffer afgørelse mv. efter folkeskoleloven og reglerne om aktindsigt.
Brug af billeder (fotos i skolen)
Det er vigtigt i mange læringssituationer med dit barn, at vi kan bruge personbilleder og film i forskellige sammenhænge og til at understøtte læring, trivsel og udvikling.
Det kan være læringssituationer med dit barn, hvor der bruges f.eks. billeder eller film eller som led i skole-hjem-arbejdet, for at dokumentere den pædagogiske hverdag i skolen f.eks. udflugter eller fastelavn skolens lokaler samt eventuel skoleårbog skoleblad og hjemmeside mm.
Du er som forældre også velkommen til at rette henvendelse til skolens kontor, hvis du slet ikke ønsker, at billeder af dig eller dit barn/dine børn skal bruges. For så vidt angår Aula og MinUddannelse, skal du selv registrere dit samtykke direkte i disse pågældende systemer til offentliggørelse af billeder.
Lovgrundlag
Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger følger af databeskyttelsesforordningens artikel 6 stk. 1, litra e myndighedsbehandling og ovenævnte kapitler i folkeskoleloven.
Hjemlen til at håndtere følsomme personoplysninger findes i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f og g, artikel 87, herunder databeskyttelseslovens § 11, stk. 1 og § 8 sammenholdt med ovennævnte lovregler.
2. Kategorier af personoplysninger:
Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig og dit barn:
- Almindelige oplysninger f.eks. kontaktinformationer, navn på søskende, navn på din evt. samlever, skole og klassetilhørsforhold, beskeder via AULA og kontaktbogsnoter, fraværsoplysninger og ferie. Derudover lærernoter, elevarbejde og UNI-login, faglige test – herunder sproglige test, standpunkts oplysninger, som er relevante i forbindelse med undervisningen, komme og gå tidspunkter, billeder og videooptagelser fra hverdagen, oplysninger om væsentlige sociale forhold.
- Følsomme oplysninger f.eks. f.eks. helbreds- og trivselsoplysninger i elev- og handleplaner.
- Fortrolige oplysninger, f.eks. dit og dit barns cpr.nr.
3. Modtagere eller kategorier af modtagere:
Vi videregiver dine personoplysninger, hvis det er nødvendigt for, at vi kan løse vores opgaver og myndighedsarbejde:
- F.eks. ved samarbejdet med fagkonsulenter i Tværgående Kompetence Center (PPR) i Familieafdelingen. UU-vejledningen eller Familieafdelingen, Allerød Kommune.
- F.eks. til andre Kommuner, VISO, andre offentlige myndigheder f.eks. Familieretshuset og familieretten, klagenævn for specialundervisning.
- F.eks. til statisk og forskningsmæssigt brug.
- Databehandlere, herunder vores systemleverandør vi benytter i Folkeskolerne f.eks. AULA. Relevante oplysninger kan blive delt i overgangen til kommende skole ved skoleskift, andre myndigheder.
4. Overførsel til modtagere i tredjelande, herunder internationale organisationer:
Sikker behandling af dine personoplysninger er en vigtig del af Allerød Kommunes arbejde. Ved overførelse af personoplysninger uden for EU og EØS vil de fremgår her:
- Google Workspace for Education (GWFE), som kan være beliggende i tredjelande. USA, Malaysia, Colombia, Mexico, El Salvador, Guatemala, Filippinerne, Indien, Australien, Brasilien, Chile, Hong Kong, Korea, Singapore & Taiwan
- Japan, Canada (devise godkendte 3. lande)
5. Hvor dine personoplysninger stammer fra
I de fleste tilfælde behandler vi kun de personoplysninger, som du selv har oplyst til kommunen og skolen ved indskrivning. Hvis vi behandler personoplysninger om dig og dit barn, som vi har modtaget fra en anden, vil vi gøre sig særskilt opmærksom på det.
F.eks. tidligere dagtilbud, vil oplysninger om dig og dit barn/børn overføres, hvis dit barn/børn tidligere har været i kommunens dagtilbud.
F.eks. hvis dit barn er indskrevet i et special- eller behandlingstilbud samt offentlige registre og skatteoplysninger ifbm. beregning af friplads, f.eks. i sager om mellemkommunale betalinger eller andre offentlige instanser.
6. Opbevaring af dine personoplysninger
Som udgangspunkt opbevarer vi dine personoplysninger i fem år efter, at dit barn er trådt ud af vores skole eller afgangsført. I GWFE slettes alle data tre måneder efter at dit barn/børn er trådt ud vores skole.
Afgangsbeviser opbevares i 30 år, men findes herefter hos Rigsarkivet.
Derudover er der offentlighedslovens regler om journalpligt samt arkivlovgivning, som regulerer hvor længe dine persondata opbevares. Det betyder i praksis, at sagen er slettet, men findes hos Rigsarkivet.
7. Automatiske afgørelser, herunder profilering
Som udgangspunkt træffer Allerød Kommune ikke afgørelser, der alene er baseret på automatisk behandling eller profilering, når afgørelsen eller profileringen har retsvirkninger for eller betydeligt påvirker dig.
En automatisk afgørelse er, når en behandling sker uden nogen form for menneskelig indgriben. Det vil sige, at der ikke er en fysisk person – f.eks. en sagsbehandler – inde over behandlingen.
8. Retten til at trække samtykke tilbage
I tilfælde af, at du har givet samtykke til, at Kommunen behandler dine personoplysninger, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage.
Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.
9. Dine rettigheder
Databeskyttelsesforordningen giver dig en række rettigheder i forhold til Kommunens behandling af personoplysninger om dig. Du har ret til at få indsigt i de oplysninger vi behandler om dig samt en række yderligere oplysninger. Du har til at få urigtige eller vildledende oplysninger rettet. I særlige tilfælde kan du få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige sletning indtræffer. Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores lovlige behandling af dine personoplysninger. Du har ret til at klage til Datatilsynet. Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreres rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.
10. Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver
Find kontaktoplysninger her: https://alleroed.dk/kommunen/databeskyttelse
[1] Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF. Af artikel 13 og 14, fremgår det bl.a., at den dataansvarlige skal give den registrerede en række oplysninger, når personoplysninger ikke indsamles hos den registrerede.
Uddybende oplysninger om vores behandling af dine personoplysninger
Allerød Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har modtaget om dig.
1. Formål og retsgrundlag med behandlingen af dine personoplysninger:
Vi behandler dine og dit barns personoplysninger i forbindelse med kommunens opgaver relateret til, at dit barn er optaget i dagtilbud, som led i personalets daglige samarbejde i dagtilbuddet og udvikling af den pædagogiske praksis. Samt led i samarbejdet med og samarbejdet om overgang til skole. Endvidere behandler vi dine og dit barns personoplysninger ved tilladelser til indsatser og undersøgelser samt ledelsesinformation og statistik i anonymiseret form.
Allerød Kommune behandler endvidere oplysninger om dig og dit barn i den digitale platform AULA.
Derudover behandler dagtilbuddet personoplysninger om dig og dit barn ved ophængning af billeder i dagtilbuddet, for eksempel på barnets rum, i Barnets mappe eller bog, i velkomstpjecer og lignende samt i den digitale.
Allerød Kommune sprogvurderer alle børn i dagtilbud når de er omkring 3 år, og når de er 5 år. Til det bruger vi et sprogvurderingssystem, hvor vi registrerer personoplysninger om dit barn.
Vi behandler personoplysningerne for bedst muligt at kunne leve op til vores forpligtelser i dagtilbudsloven, herunder for at:
- Behandle ansøgning om optagelse, optagelse på venteliste til dagtilbud, anvisning af dagtilbudsplads, herunder bevilling af deltidsplads og optagelse i obligatorisk læringstilbud, kombinationstilbud og sager om udmeldelse (jf. dagtilbudslovens kapitel 4 og 5a)
- Behandle ansøgninger om udsat skolestart, jf. folkeskolelovens § 34, stk. 2 og overleveringsdokumenter ifm. skolestart, jf. § 3a, stk. 3, nr. 3 og sikring af god overgang til skolegang og fritidstilbud, jf. § 7, stk. 5
- Understøtte dagtilbuddets samarbejde med hjemmet (jf. dagtilbudslovens kap. 1 og 2),
- Planlægge dagtilbuddets drift, herunder afholdelse af ferie (jf. dagtilbudslovens kap. 1 og 3),
- Dokumentere og informere om dagtilbuddets aktiviteter og daglige liv, herunder pædagogisk dokumentation (jf. dagtilbudsloven kap. 1 og 2),
- Varetage og vurdere dit barns behov bedst muligt, og understøtte det daglige arbejde med dit barns læring, trivsel og personlig mestring, samt i arbejdet med de seks læreplanstemaer i dagtilbudsloven, jf. dagtilbudslovens kap. 1 og 2)
- Sprogvurdere dit barn efter behov, og gennemføre eventuel sprogstimulering (jf. dagtilbudslovens §§ 11 og 12).
- Træffe afgørelse om standsning af børne- og ungeydelse ved manglende deltagelse i sprogvurdering, sprogstimulering og obligatorisk læringstilbud (jf. dagtilbudslovens §§ 12 og 44e).
- Træffe afgørelse om fritagelse for et sundt frokostmåltid (jf. dagtilbudslovens § 16a)
- Behandling af sager om tilskud og forældrebetaling, herunder tilskud til dagtilbud i anden kommune og ansøgninger om behandlingsmæssig og socialpædagogisk fripladstilskud (jf. dagtilbudslovens kap. 5).
- Behandling af sager om klager, (jf. dagtilbudslovens kap. 1 og 3)
- Trivselsvurderinger, jf. servicelovens § 146
- Behandling af sager om aktindsigt.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger følger databeskyttelsesforordningens artikel 6 stk. 1 litra e (myndighedsudøvelse) og de ovennævnte hjemler i dagtilbudsloven, serviceloven og folkeskoleloven. Hjemlen til at håndtere følsomme personoplysninger findes i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f-g. Behandlingen af dit og dit barns personnummer sker med henblik på entydig identifikation efter databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
Hvis du giver os oplysninger om egne strafbare forhold sker behandlingen af oplysninger om straffe og lovovertrædelser efter databeskyttelsesforordningens art. 10 og databeskyttelseslovens § 8, hvis det er nødvendigt for varetagelsen af vores opgaver.
2. Kategorier af personoplysninger:
Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig og dit barn:
- Almindelige oplysninger f.eks. stam oplysninger navn, adresse, navn på søskende og evt. samlever nationalitet, sprog, læge, vaccinationer, økonomiske forhold ved friplads, sociale- og familieforhold herunder samværsret ifb. med skilsmisse, resultat af sprogvurdering, fraværsoplysninger og evt. særlige behov. Oplysninger om barnets adfærd, trivsel, motoriske udvikling kompetencer når nødvendigt ifb. visitation til særlige pædagogiske ressourcer.
- Følsomme oplysninger f.eks. dit barns helbredsoplysninger, helbredshistorik og anamnese omkring forhold, som vil kunne påvirke dit barns trivsel og udvikling.
- Fortrolige oplysninger, f.eks. cpr.nr.
3. Modtagere eller kategorier af modtagere:
Vi videregiver dine personoplysninger, hvis det er nødvendigt for sagsbehandlingen.
- F.eks. ved skift af dagtilbud, overgang til kommunens skoler, kommunens Tværfaglige Kompetencecenter(PPR) og Familieafdelingen,
- andre kommuner,
- andre offentlige myndigheder f.eks. evt. Familieretten eller Familieretshuset i det omfang, det vurderes at være relevant for deres sagsbehandling,
- evt. høringsberettede.
- Vores databehandlere f.eks. sagsbehandlingssystem Acadre, opskrivningssystem IST-Tabulex, sprog- og motorikvurderingssystem LearnLab Aps., hvor vi registrerer personoplysninger om dit barn.
- Billeder af dit barn kan offentliggjort ved ophængning i institutionen f.eks. ved barnets rum og garderobe, velkomstpjece og lignende.
- Hvis der anmodes om aktindsigt efter forvaltningsloven eller offentlighedsloven, kan kommunen være forpligtet til at videregive oplysninger om dig og dit barn til den person, der har anmodet om aktindsigt.
4. Overførsel til modtagere i tredjelande, herunder internationale organisationer:
Sikker behandling af dine personoplysninger er en vigtig del af Allerød Kommunes arbejde. Ved overførelse af personoplysninger uden for EU og EØS vil de fremgår her:
- Ingen overførsel.
5. Hvor dine personoplysninger stammer fra
I de fleste tilfælde behandler vi kun de personoplysninger, som du selv har oplyst til kommunen. Hvis vi behandler personoplysninger om dig, som vi har modtaget fra en anden, vil vi gøre sig særskilt opmærksom på det:
- Dit barn og din evt. partner, kommunale fagpersonens observationer og andre kommuner, hvor det er relevant f.eks. i sager om mellemkommunale betalinger eller andre offentlige instanser.
6. Opbevaring af dine personoplysninger
Når vi indhenter personoplysninger om dig og dit barn i forlængelse af vores arbejde, er de forskellige slettefrister for hvor længe vi gemmer dem. Som hovedregel er slettefristen 5 år efter, at en sag er afsluttet eller at dit barnet er trådt ud af vores institutioner.
Derudover er der offentlighedslovens regler om journalpligt samt arkivlovgivning, som regulerer hvor længe dine persondata opbevares. Det betyder i praksis, at sagen er slettet, men evt. kan findes hos Rigsarkivet
7. Automatiske afgørelser, herunder profilering
Som udgangspunkt træffer Allerød Kommune ikke afgørelser, der alene er baseret på automatisk behandling eller profilering, når afgørelsen eller profileringen har retsvirkninger for eller betydeligt påvirker dig.
En automatisk afgørelse er, når en behandling sker uden nogen form for menneskelig indgriben. Det vil sige, at der ikke er en fysisk person – f.eks. en sagsbehandler – inde over behandlingen.
8. Retten til at trække samtykke tilbage
I tilfælde af, at du har givet samtykke til, at kommunen behandler dine personoplysninger, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage.
Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.
9. Dine rettigheder
Databeskyttelsesforordningen giver dig en række rettigheder i forhold til Kommunens behandling af personoplysninger om dig. Du har ret til at få indsigt i de oplysninger vi behandler om dig samt en række yderligere oplysninger. Du har til at få urigtige eller vildledende oplysninger rettet. I særlige tilfælde kan du få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige sletning indtræffer. Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores lovlige behandling af dine personoplysninger. Du har ret til at klage til Datatilsynet.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreres rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.
10. Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver
Find kontaktoplysninger her: https://alleroed.dk/kommunen/databeskyttelse
Uddybende oplysninger om vores behandling af dine personoplysninger
Allerød Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har modtaget om dig.
1. Formål og retsgrundlag med behandlingen af dine personoplysninger:
Vi behandler dine og dit barns personoplysninger i forbindelse med kommunens opgaver relateret til, at dit barn er optaget i et klubtilbud, og deraf personalets daglige samarbejde i klubtilbuddet, udvikling af den pædagogiske praksis samt samarbejdet mellem klubtilbuddet og skolen. Endvidere behandler vi dine og dit barns personoplysninger ved tilladelser til indsatser og undersøgelser samt ledelsesinformation og statistik i anonymiseret form.
Allerød Kommune behandler endvidere oplysninger om dig og dit barn i den digitale platform AULA samt i klubbernes digitale medlems- og betalingssystem f.eks. EasyKom.
Derudover behandler klubtilbuddet personoplysninger om dit barn ved ophængning af billeder i klubtilbuddet, og i f.eks. velkomstpjecer og klubblade mv.
Vi behandler personoplysningerne for bedst muligt at kunne leve op til vores forpligtelser i dagtilbudsloven, herunder for at:
- Behandle ansøgning om optagelse, optagelse på venteliste til klubtilbud, anvisning af klubplads, herunder sager om udmeldelse (jf. dagtilbudslovens afsnit IV, kap. 10-13.)
- Understøtte klub, jf. tilbuddets samarbejde med hjemmet (jf. dagtilbudslovens kap. 1) og med skolen, jf. folkeskolelovens § 3, stk. 4.
- Dokumentere og informere om klubtilbuddets aktiviteter og daglige liv, herunder pædagogisk dokumentation (jf. dagtilbudsloven kap. 1),
- Behandling af sager om tilskud og forældrebetaling, herunder tilskud til klubtilbud i anden kommune og ansøgninger om behandlingsmæssig og socialpædagogisk fripladstilskud (jf. dagtilbudslovens kap. 2 og 5 ).
- Behandling af sager om klager.
- Trivselsvurderinger, jf. servicelovens § 146,
- Behandling af sager om aktindsigt.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger følger databeskyttelsesforordningens artikel 6 stk. 1 litra e (myndighedsudøvelse) og de ovennævnte hjemler i dagtilbudsloven, serviceloven og folkeskoleloven. Hjemlen til at håndtere følsomme personoplysninger findes i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f-g. Behandlingen af dit og dit barns personnummer sker med henblik på entydig identifikation efter databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
Hvis du giver os oplysninger om egne strafbare forhold sker behandlingen af oplysninger om straffe og lovovertrædelser efter databeskyttelsesforordningens art. 10 og databeskyttelseslovens § 8, hvis det er nødvendigt for varetagelsen af vores opgaver.
2. Kategorier af personoplysninger:
Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig og dit barn:
- Almindelige oplysninger f.eks. stamoplysninger navn, adresse, navn på søskende og evt. samlever nationalitet, sprog, læge, vaccinationer, økonomiske forhold ved friplads, sociale- og familieforhold herunder samværsret ifb. med skilsmisse, fraværsoplysninger og evt. særlige behov. Oplysninger om barnets adfærd, trivsel når nødvendigt ifb. visitation til særlige pædagogiske ressourcer.
- Følsomme oplysninger f.eks. dit barns helbredsoplysninger, helbredshistorik omkring forhold, som vil kunne påvirke dit barns trivsel og udvikling.
- Fortrolige oplysninger, f.eks. personnummer.
3. Modtagere eller kategorier af modtagere:
Vi videregiver dine personoplysninger, hvis det er nødvendigt for sagsbehandlingen til f.eks.:
- SSP-samarbejde, kommunens Tværfaglige Kompetencecenter(PPR) og Familieafdelingen,
- andre kommuner,
- andre offentlige myndigheder f.eks. evt. Familieretten eller Familieretshuset i det omfang, det vurderes at være relevant for deres sagsbehandling,
- evt. høringsberettede.
- Vores databehandlere f.eks. sagsbehandlingssystem Acadre, opskrivningssystem IST-Tabulex, sprog- og motorikvurderingssystem LearnLab Aps., hvor vi registrerer personoplysninger om dit barn.
- Billeder af dit barn kan offentliggjort ved ophængning i klubben og f.eks. i klubblade.
- Hvis der anmodes om aktindsigt efter forvaltningsloven eller offentlighedsloven, kan kommunen være forpligtet til at videregive oplysninger om dig og dit barn til den person, der har anmodet om aktindsigt.
4. Overførsel til modtagere i tredjelande, herunder internationale organisationer:
Sikker behandling af dine personoplysninger er en vigtig del af Allerød Kommunes arbejde. Ved overførelse af personoplysninger uden for EU og EØS vil de fremgår her:
- Ingen overførsel.
5. Hvor dine personoplysninger stammer fra
I de fleste tilfælde behandler vi kun de personoplysninger, som du selv har oplyst til kommunen. Hvis vi behandler personoplysninger om dig, som vi har modtaget fra en anden, vil vi gøre sig særskilt opmærksom på det:
Dit barn og din evt. partner, kommunale fagpersonens observationer og andre kommuner, hvor det er relevant f.eks. i sager om mellemkommunale betalinger eller andre offentlige instanser.
6. Opbevaring af dine personoplysninger
Når vi indhenter personoplysninger om dig og dit barn i forlængelse af vores arbejde, er de forskellige slettefrister for hvor længe vi gemmer dem. Som hovedregel er slettefristen 5 år efter, at en sag er afsluttet eller at dit barnet er trådt ud af vores institutioner.
Derudover er der offentlighedslovens regler om journalpligt samt arkivlovgivning, som regulerer hvor længe dine persondata opbevares. Det betyder i praksis, at sagen er slettet, men evt. kan findes hos Rigsarkivet
7. Automatiske afgørelser, herunder profilering
Som udgangspunkt træffer Allerød Kommune ikke afgørelser, der alene er baseret på automatisk behandling eller profilering, når afgørelsen eller profileringen har retsvirkninger for eller betydeligt påvirker dig.
En automatisk afgørelse er, når en behandling sker uden nogen form for menneskelig indgriben. Det vil sige, at der ikke er en fysisk person – f.eks. en sagsbehandler – inde over behandlingen.
8. Retten til at trække samtykke tilbage
I tilfælde af, at du har givet samtykke til, at kommunen behandler dine personoplysninger, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage.
Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.
9. Dine rettigheder
Databeskyttelsesforordningen giver dig en række rettigheder i forhold til Kommunens behandling af personoplysninger om dig. Du har ret til at få indsigt i de oplysninger vi behandler om dig samt en række yderligere oplysninger. Du har til at få urigtige eller vildledende oplysninger rettet. I særlige tilfælde kan du få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige sletning indtræffer. Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores lovlige behandling af dine personoplysninger. Du har ret til at klage til Datatilsynet.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreres rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.
10. Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver
Find kontaktoplysninger her: https://alleroed.dk/kommunen/databeskyttelse
Uddybende oplysninger om vores behandling af dine personoplysninger
Allerød Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har modtaget om dig.
1. Formål og retsgrundlag med behandlingen af dine personoplysninger:
Vi behandler dine personoplysninger i forbindelse med kommunens opgaver relateret til etablering og drift af samt tilsyn med en privatpasningsordning. Endvidere behandler vi dine personoplysninger til ledelsesinformation og statistik i anonymiseret form.
Vi behandler personoplysningerne for bedst muligt at kunne leve op til vores forpligtelser i dagtilbudsloven, herunder for at:
- Behandle din ansøgning om tilladelse til privat pasningsordning, herunder godkendelse af vikarer, ansøgninger om tilskud og udbetale tilskud og evt. søskendetilskud til en privat pasningsordning, jf. dagtilbudslovens kap. 14
- Godkende pasningsaftalen mellem forældre og den private pasningsordning, jf. dagtilbudslovens § 81
- Tilbagekaldelse af en godkendelse af en pasningsaftalen mellem forældre og den private pasningsordning, jf. dagtilbudslovens § 81,
- Løbende tilsyn med private pasningsordninger, jf. dagtilbudslovens kap. 8 og servicelovens § 146
- Behandling af sager om aktindsigt.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger følger databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e (myndighedsudøvelse) og de ovennævnte hjemler i dagtilbudsloven og serviceloven. Hjemlen til at håndtere følsomme personoplysninger findes i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f-g. Behandlingen af dit personnummer sker med henblik på entydig identifikation efter art. 87 og databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
Hvis du giver os oplysninger om egne strafbare forhold sker behandlingen af oplysninger om straffe og lovovertrædelser efter databeskyttelsesforordningens art. 10 og databeskyttelseslovens § 8, hvis det er nødvendigt for varetagelsen af vores opgaver.
2. Kategorier af personoplysninger:
Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig:
- Almindelige oplysninger f.eks. oplysninger om navn, adresse, navn på børn og evt. samlever, økonomiske forhold, sociale- og beskæftigelsesforhold, danskkundskaber og pædagogiske kompetencer.
- Følsomme oplysninger f.eks. dine helbredsoplysninger.
- Fortrolige oplysninger f.eks. dit personnummer og straffeattest.
3. Modtagere eller kategorier af modtagere:
Vi videregiver dine personoplysninger, hvis det er nødvendigt for sagsbehandlingen.
- andre kommuner
- andre offentlige myndigheder i det omfang det vurderes at være relevant for deres sagsbehandling,
- evt. høringsberettede.
- Vores databehandlere f.eks. sagsbehandlingssystemer
- Hvis der anmodes om aktindsigt efter forvaltningsloven eller offentlighedsloven, kan kommunen være forpligtet til at videregive oplysninger om dig og dit barn til den person, der har anmodet om aktindsigt.
4. Overførsel til modtagere i tredjelande, herunder internationale organisationer:
Sikker behandling af dine personoplysninger er en vigtig del af Allerød Kommunes arbejde. Ved overførelse af personoplysninger uden for EU og EØS vil de fremgår her:
- Ingen overførsel.
5. Hvor dine personoplysninger stammer fra
I de fleste tilfælde behandler vi kun de personoplysninger, som du selv har oplyst til kommunen. Hvis vi behandler personoplysninger om dig, som vi har modtaget fra en anden, vil vi gøre sig særskilt opmærksom på det:
- Forældre, kommunale fagpersonens observationer og andre kommuner, hvor det er relevant for vores sagsbehandling
6. Opbevaring af dine personoplysninger
Når vi indhenter personoplysninger om dig i forlængelse af vores arbejde, er de forskellige slettefrister for hvor længe vi gemmer dem. Som hovedregel er slettefristen 5 år efter, at en sag er afsluttet eller den private pasningsordning er ophørt.
Derudover er der offentlighedslovens regler om journalpligt samt arkivlovgivning, som regulerer hvor længe dine persondata opbevares. Det betyder i praksis, at sagen er slettet, men findes hos Rigsarkivet
7. Automatiske afgørelser, herunder profilering
Som udgangspunkt træffer Allerød Kommune ikke afgørelser, der alene er baseret på automatisk behandling eller profilering, når afgørelsen eller profileringen har retsvirkninger for eller betydeligt påvirker dig.
En automatisk afgørelse er, når en behandling sker uden nogen form for menneskelig indgriben. Det vil sige, at der ikke er en fysisk person – f.eks. en sagsbehandler – inde over behandlingen.
8. Retten til at trække samtykke tilbage
I tilfælde af, at du har givet samtykke til, at kommunen behandler dine personoplysninger, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage.
Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.
9. Dine rettigheder
Databeskyttelsesforordningen giver dig en række rettigheder i forhold til kommunens behandling af personoplysninger om dig. Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, vi behandler om dig samt en række yderligere oplysninger. Du har til at få urigtige eller vildledende oplysninger rettet. I særlige tilfælde kan du få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige sletning indtræffer. Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores lovlige behandling af dine personoplysninger. Du har ret til at klage til Datatilsynet.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreres rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.
10. Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver
Find kontaktoplysninger her: https://alleroed.dk/kommunen/databeskyttelse
Uddybende oplysninger om vores behandling af dine personoplysninger
Allerød Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har modtaget om dig.
1. Formål og retsgrundlag med behandlingen af dine personoplysninger:
Vi behandler dine og dit barns personoplysninger i forbindelse med kommunens opgaver relateret til, at du modtager tilskud til enten en privatpasningsordning, pasning af egne børn eller til at dit barn er optaget i en privatinstitution. Endvidere behandler vi dine og dit barns personoplysninger til ledelsesinformation og statistik i anonymiseret form.
Vi behandler personoplysningerne for bedst muligt at kunne leve op til vores forpligtelser i dagtilbudsloven, herunder for at:
- Behandle din ansøgning om tilskud og udbetale tilskud og evt. søskendetilskud til en privat pasningsordning, jf. dagtilbudslovens §§ 80 og 85
- Godkende pasningsaftalen mellem dig og den private pasningsordning, jf. dagtilbudslovens § 81,
- Tilbagekaldelse af en godkendelse af en pasningsaftalen mellem dig og den private pasningsordning, jf. dagtilbudslovens § 81,
- Behandle din ansøgning om tilskud til og udbetale af tilskud til pasning af egne børn, jf. dagtilbudslovens §§ 86 og 87,
- Yde tilskud til optagelse i en privatinstitution, jf. dagtilbudslovens §§ 36, 37, 38 og 39.
- Bevillige søskendetilskud og andre fripladstilskud til en plads i en privatinstitution, jf. dagtilbudslovens § 43.
- Behandle ansøgninger om særlig støtte i en privatinstitution, jf. dagtilbudslovens § 4.
- Leve op til forpligtelsen til at sørge for at der foretages sprogvurdering og sprogstimulering i en privatinstitution, jf. dagtilbudslovens §§ 11 og 12.
- Træffe afgørelse om standsning af børne- og ungeydelse ved manglende deltagelse i sprogvurdering og sprogstimulering, jf. dagtilbudslovens § 12.
- Behandling af sager om klager, jf. dagtilbudslovens kap. 1 og 3.
- Tilsyn med private dagtilbud, pasningsordninger, jf. dagtilbudslovens § 5, § 20, stk. 3, § 78, stk. 2 og pasning af egne børn, jf. servicelovens § 146
- Behandling af sager om aktindsigt.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger følger databeskyttelsesforordningens artikel 6 stk. 1, litra e (myndighedsudøvelse) og de ovennævnte hjemler i dagtilbudsloven og serviceloven. Hjemlen til at håndtere følsomme personoplysninger findes i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f-g. Behandlingen af dit og dit barns personnummer sker med henblik på entydig identifikation efter databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
2. Kategorier af personoplysninger:
Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig og dit barn:
- Almindelige oplysninger f.eks. :oplysninger om navn, adresse, navn på søskende og evt. samlever, økonomiske forhold, sociale- og beskæftigelsesforhold og danskkundskaber. Oplysninger om barnets adfærd, trivsel, motoriske udvikling kompetencer ifb. visitation til særlige pædagogiske ressourcer.
- Følsomme oplysninger f.eks.: oplysninger om dit barns helbredsoplysninger, helbredshistorik og anamnese omkring forhold, som vil kunne påvirke dit barns trivsel og udvikling.
- Fortrolige oplysninger f.eks. dit og dit barns personnummer.
3. Modtagere eller kategorier af modtagere:
Vi videregiver dine personoplysninger, hvis det er nødvendigt for sagsbehandlingen.
- F.eks. ved skift af dagtilbud, overgang til kommunens skoler, kommunens Tværfaglige Kompetencecenter(PPR) og familieafdelingen,
- andre kommuner,
- andre offentlige myndigheder f.eks. evt. Familieretten eller Familieretshuset i det omfang det vurderes at være relevant for deres sagsbehandling,
- evt. høringsberettede.
- Vores databehandlere f.eks. sagsbehandlingssystem Acadre, opskrivningssystem IST-Tabulex,
- Hvis der anmodes om aktindsigt efter forvaltningsloven eller offentlighedsloven, kan kommunen være forpligtet til at videregive oplysninger om dig og dit barn til den person, der har anmodet om aktindsigt.
4. Overførsel til modtagere i tredjelande, herunder internationale organisationer:
Sikker behandling af dine personoplysninger er en vigtig del af Allerød Kommunes arbejde. Ved overførelse af personoplysninger uden for EU og EØS vil de fremgår her:
- Ingen overførsel.
5. Hvor dine personoplysninger stammer fra
I de fleste tilfælde behandler vi kun de personoplysninger, som du selv har oplyst til kommunen. Hvis vi behandler personoplysninger om dig, som vi har modtaget fra en anden, vil vi gøre sig særskilt opmærksom på det:
- F.eks. den private pasningsordning eller privatinstitution, kommunale fagpersonens observationer og andre kommuner, hvor det er relevant f.eks. i sager om mellemkommunale betalinger eller andre offentlige instanser.
6. Opbevaring af dine personoplysninger
Når vi indhenter personoplysninger om dig og dit barn i forlængelse af vores arbejde, er der forskellige slettefrister for, hvor længe vi gemmer dem. Som hovedregel er slettefristen 5 år efter, at en sag er afsluttet, eller at du ikke længere modtager tilskud eller dit barn er trådt ud af vores institutioner eller skoler.
Derudover er der offentlighedslovens regler om journalpligt samt arkivlovgivning, som regulerer hvor længe dine persondata opbevares. Det betyder i praksis, at sagen er slettet, men findes hos Rigsarkivet
7. Automatiske afgørelser, herunder profilering
Som udgangspunkt træffer Allerød Kommune ikke afgørelser, der alene er baseret på automatisk behandling eller profilering, når afgørelsen eller profileringen har retsvirkninger for eller betydeligt påvirker dig.
En automatisk afgørelse er, når en behandling sker uden nogen form for menneskelig indgriben. Det vil sige, at der ikke er en fysisk person – f.eks. en sagsbehandler – inde over behandlingen.
8. Retten til at trække samtykke tilbage
I tilfælde af, at du har givet samtykke til, at kommunen behandler dine personoplysninger, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage.
Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.
9. Dine rettigheder
Databeskyttelsesforordningen giver dig en række rettigheder i forhold til Kommunens behandling af personoplysninger om dig. Du har ret til at få indsigt i de oplysninger vi behandler om dig samt en række yderligere oplysninger. Du har til at få urigtige eller vildledende oplysninger rettet. I særlige tilfælde kan du få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige sletning indtræffer. Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores lovlige behandling af dine personoplysninger. Du har ret til at klage til Datatilsynet.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreres rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.
10. Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver
Find kontaktoplysninger her: https://alleroed.dk/kommunen/databeskyttelse
Information om indsamling af dine personoplysninger
Du har efter databeskyttelsesforordningens (GDPR) artikel 13 & 14 ret til at modtage en række oplysninger, når vi modtager oplysninger om dig. I langt de fleste tilfælde behandler vi kun de personoplysninger, som du selv har oplyst til kommunen.
Længere nede finder du information om de oplysninger, vi skal give dig efter databeskyttelsesreglerne.
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os. Du kan se vores kontaktoplysninger på den følgende side.
Efter databeskyttelsesforordningen skal vi give følgende oplysninger:
- Vi er den dataansvarlige – hvordan kontakter du os?
- Formålene og retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger
- Kategorier af personoplysninger
- Modtagere eller kategorier af modtagere
- Overførsel til modtagere i tredjelande, herunder internationale organisationer
- Hvor dine personoplysninger stammer fra
- Opbevaring af dine personoplysninger
- Automatiske afgørelser, herunder profilering
- Retten til at trække samtykke tilbage
- Dine rettigheder
- Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Uddybende oplysninger om vores behandling af dine personoplysninger:
1. Henvendelse til Allerød Kommune
Allerød Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har modtaget om dig. Spørgsmål, klager eller ønsker om indsigt kan rettes til:
Allerød Kommune
Bjarkesvej 2,
3450 Allerød
Tlf. 48 100 100
Mandag og torsdag kl.12.00 - 17.00
Tirsdag kl. 08-12.00.
CVR nr. 60 18 31 12.
E-mail: Send sikker e-post via digitalpost på borger.dk eller via e-boks og send til kommunen@alleroed.dk
2. Formål og retsgrundlag med behandlingen af dine personoplysninger
Vi behandler dine personoplysninger i forbindelse med en styrket indsats på 0-6 års området. Projektet er finansieret af Socialstyrelsen og forløber i perioden 2023 til 2026. Formålet med denne indsats er bl.a. støtte og vejledning til småbørnsfamilier og kommende forældre.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger følger Databeskyttelsesforordningens artikel 6 stk. 1 litra e, FVL § 29 om samtykke, serviceloven § 11, § 52 og §§ 41 og 42. Bekendtgørelse nr. 947 af 21/06/2022 om ansøgningspulje til udbredelse af familie i hele landet. Hjemlen til at håndtere følsomme personoplysninger findes i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra b og f-g, artikel 10 og databeskyttelseslovens § 11, stk. 2 og § 8 sammenholdt med ovennævnte lovregler.
3. Kategorier af personoplysninger
Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig:
- Almindelige oplysninger, f.eks. økonomi, gæld, bolig, kontaktoplysninger som navn, adresse, tlf. nr.
- Følsomme oplysninger, f.eks. helbredsoplysninger eller særlige kategorier af personoplysninger (følsomme personoplysninger) f.eks. helbredsoplysninger, trivsel, læring, udvikling og sundhed eller oplysninger om strafbare forhold.
- Fortrolige oplysninger, ingen.
4. Modtagere eller kategorier af modtagere
Vi videregiver dine personoplysninger, hvis det er nødvendigt for sagsbehandlingen.
- Fagpersoner i andre offentlige myndigheder efter samtykke med dig.
5. Overførsel til modtagere i tredjelande, herunder internationale organisationer
Sikker behandling af dine personoplysninger er en vigtig del af Allerød Kommunes arbejde. Ved overførelse af personoplysninger uden for EU og EØS vil de fremgår her:
- Ingen overførsel.
6. Hvor dine personoplysninger stammer fra
I dette tilfælde behandler vi kun de personoplysninger, som du selv har oplyst til kommunen.
7. Opbevaring af dine personoplysninger
I forbindelse med udviklingsprojektet er vi forpligtet til at rapportere kvantitative data til Social- og Boligstyrelsen for at styrke indsatsområderne i fremtiden. Dette projekts registrering vil blive opbevaret i kommunens ESDH-system i forbindelse med den årlige data-registrering om projektets fremgang og slettes når projektet er afsluttet.
8. Automatiske afgørelser, herunder profilering
Som udgangspunkt træffer Allerød Kommune ikke afgørelser, der alene er baseret på automatisk behandling eller profilering, når afgørelsen eller profileringen har retsvirkninger for eller betydeligt påvirker dig. En automatisk afgørelse er, når en behandling sker uden nogen form for menneskelig indgriben. Det vil sige, at der ikke er en fysisk person – f.eks. en sagsbehandler – inde over behandlingen.
9. Retten til at trække samtykke tilbage
I tilfælde af, at du har givet samtykke til, at Kommunen behandler dine personoplysninger, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage.
Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.
10. Dine rettigheder
Databeskyttelsesforordningen giver dig en række rettigheder i forhold til Kommunens behandling af personoplysninger om dig. Du har ret til at få indsigt i de oplysninger vi behandler om dig samt en række yderligere oplysninger. Du har ret til at få urigtige eller vildledende oplysninger rettet. I særlige tilfælde kan du få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige sletning indtræffer. Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores lovlige behandling af dine personoplysninger. Du har ret til at klage til Datatilsynet.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreres rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk
11. Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på følgende måder:
Telefon: | Via sikker e-post: | Almindelig e-mail: | Fysisk brev/post: |
20 69 12 92 | Kontaktmail for borgere Send en e-mail via borger.dk eller din e-boks | Send en e-mail til dpo@alleroed.dk | Att. "databeskyttelsesrådgiver" Allerød Kommune, Bjarkesvej 2, 3450 Allerød |
Information om behandling af personoplysninger i undersøgelsen
1. DISSE OPLYSNINGER INDSAMLER VI
Allerød kommune behandler de personoplysninger, som du angiver i din besvarelse af spørgeskemaet. Der vil i den forbindelse både være tale om almindelige og følsomme personoplysninger samt oplysninger om strafbare forhold. Spørgsmålene handler overordnet om sundhed, trivsel, risikoadfærd og kriminalitet.
Når du skal besvare, skal du logge ind med Unilogin, så vi kan identificere dig. Oplysningerne kommer fra Styrelsen for It og Læring.
Derudover behandles dit CPR-nummer. Dit svar vil ikke blive brugt til sagsbehandling. Alle oplysninger vil blive behandlet fortroligt og sikkert.
Særligt om behandling af CPR-nummer
Der gemmes ikke navn og CPR-nummer sammen med besvarelsen, da disse oplysninger slettes fra besvarelsen, når du klikker "AFSLUT”. Men skulle du blive afbrudt undervejs, vil navn og CPR-nummer være koblet til besvarelsen indtil midnat den dag, besvarelsen er påbegyndt. Det betyder, at du frem til midnat kan logge ind igen og besvare resten af undersøgelsen.
For at sikre, at du kun kan besvare undersøgelsen én gang, behandler vi dit CPR-nummer, indtil undersøgelsen er slut. CPR-nummer og besvarelse gemmes hver for sig. Når undersøgelsen er slut, så sletter vi CPR-nummeret helt.
2. FORMÅLET MED VORES BEHANDLING
Allerød kommune behandler dine personoplysninger med henblik på at få et aktuelt billede af unges overordnede sundhed og trivsel i kommunen og på landsplan.
3. RETSGRUNDLAGET FOR VORES BEHANDLING
Behandling af dine personoplysninger sker udelukkende med henblik på at udføre statistiske undersøgelser, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e og databeskyttelseslovens § 10. Vi behandler dit CPR-nummer med henblik på entydig identifikation med hjemmel i databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
4. MODTAGERE AF DINE/DIN BARNS PERSONOPLYSNINGER
Dine personoplysninger vil blive behandlet af vores databehandlere. Vi har indgået databehandleraftaler med databehandlerne og fører tilsyn med databehandlernes overholdelse af databehandleraftalerne efter gældende regler herom.
5. OPBEVARING AF DINE/DIT BARNS PERSONOPLYSNINGER
De personoplysninger, som Allerød kommune indsamler og behandler til brug for den statistiske undersøgelse, slettes 5 år efter udløbet af besvarelsesperioden.
6. UNDERSØGELSENS RESULTATER
Data vil kunne være personhenførbare i databasen, men vi viser kun resultater, hvor det ikke er muligt at genfinde enkeltpersoners svar. Det betyder også, at dine kammerater, lærere eller forældre ikke vil kunne se, hvad du har svaret.
7. DINE/DIT BARNS RETTIGHEDER
Du har efter databeskyttelsesforordningens artikel 17 i særlige tilfælde en ret til at få slettet dine personoplysninger på et tidligere tidspunkt end det tidspunkt, der er angivet i afsnit 5 om opbevaring ovenfor. Reglerne i Databeskyttelsesforordningen artikel 15, 16, 18 og 21 om ret til indsigt, berigtigelse, begrænsning eller indsigelse er imidlertid ikke gældende, da oplysningerne om dig indsamles alene til brug for statistik.
Du har ret til at klage til Datatilsynet over vores behandling af dine personoplysninger, hvis du mener, at den er uretmæssig. Du kan kontakte Datatilsynet fra din digitale postkasse på borger.dk, ved almindelig e-mail til dt@datatilsynet.dk eller med almindelig post til Datatilsynet, Borgergade 28, 5., 1300 København K.
8. HAR DU SPØRGSMÅL?
Hvis du har spørgsmål til Allerød Kommunes behandling af dit barns personoplysninger eller ønsker at gøre brug af dit barns ret til sletning, er du meget velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver:
- e-mail: dpo@alleroed.dk
- telefon: 20-69-12-92 eller
- brev: Allerød Kommune, Bjarkesvej 2, 3450 Allerød: Att. Databeskyttelsesrådgiver.