Allerød Kommune anvender TV-overvågning ved og i en række kommunale ejendomme.
Overvågningen sker med hjemmel i TV-overvågningsloven § 2 d. Reglerne for installation, optagelser, behandling og videregivelser af billedmateriale, følger gældende lov herunder EU’s persondataforordning (GDPR), Databeskyttelsesloven, TV-overvågningsloven og straffeloven.
1. Formål
Der installeres overvågning af en række forskellige årsager, som enten skal ses som selvstændige formål eller i kombination med hinanden. De primære formål er som følger:
- At reducere risikoen for kriminalitet såsom indbrud, tyveri, hærværk og brandstiftelse
- At øge beskyttelsen af tekniske installationer og bygninger mod tab og driftsforstyrrelser
- At øge trygheden for personale samt de personer, der færdes i de tv-overvågede områder
- At virke som en adfærdsregulerende foranstaltning, med det formål at hindre adfærd der vil kunne have helbredmæssige eller særlige sociale konsekvenser.
2. Hvad overvåges – Hvad overvåges ikke
Kommunen overvåger primært bygninger udvendigt. Udvælgelsen af de steder der overvåges, sker med baggrund af en konkret analyse med udgangspunkt i ovenstående formål. Historiske episoder med hærværk eller anden kriminalitet, uhensigtsmæssig adfærd ligesom personalemæssige ønsker om øget tryghed, vil være af væsentlig betydning for udvælgelsen af de områder der overvåges.
I særlige tilfælde, installeres indvendig overvågning.
Alle kommunale ejendommen vil potentielt kunne overvåges.
Overvågningen vil aldrig omfatte toilet- og omklædningsfaciliteter ligesom arbejdspladser (computerskærme) vil være beskyttet mod overvågning.
Der vil som udgangspunkt ikke ske overvågning med skjult kameraer. Dog vil dette undtagelsesvis kunne ske ved bestyrket mistanke om, at der sker en kriminel handlig eller som følge af begæring fra politiet.
3. Ansvarlig for drift, installation og betjening af overvågningssystemet
Det er kommunens risikokoordinator der er ansvarlig for drift, installation og betjening at al tv-overvågni
4. Hvem har adgang til at se billedmateriale
Kommunes risikokoordinator er som udgangspunkt den eneste der har adgang til billedmaterialet i overvågningssystemet. For de kameraer der er på rådhuset har den tekniske serviceleder dog adgang. Derudover vil kommunes ejedomschef kunne få adgang, ligesom serviceleverandøren af overvågningssystemet, i tilfælde af service og opdatering af firmware, kortvarigt vil kunne få adgang via en dedikeret VPN-forbindelse
Der foretages ikke systematisk gennemgang og behandling, herunder elektronisk bearbejdning af billedmaterialet. Gennemgang sker som følge af- eller mistanke om hændelser af følgende karakter:
- Kriminelle forhold
- Uforklarlige driftsforstyrrelser
- Adfærd der påvirker tryghed for borgere og ansatte
- Adfærd der kan have helbredmæssig eller særlige sociale konsekvenser
5. Udlevering af optagelser
Optagelser videregives ikke til tredjemand, med mindre det sker under følgende forudsætninger:
- Personen/personerne på optagelsen har givet deres samtykke
- Udleveringen sker på begæring fra politiet
- Udleveringen sker som følge af lovbestemmelser
Optagelser eller stilbilleder udleveres alene via kommunes risikokoordinator eller dennes stedfortræder.
I særlige tilfælde vil billedmateriale kunne deles (udleveres ikke) med kommunes social myndigheder.
6. Ret til indsigt og indsigelse
Som udgangspunkt har en registreret person ret til at få oplyst om dennes personoplysninger behandles eller ej og vil herefter kunne anmode om udlevering af den eller de billedsekvenser pågældende er registreret på. Dog gælder at:
Anmodningen skal kommer i rimelige tid inden der foretages automatisk sletning af billedmaterialet (se pkt.7)
Sekvenserne skal være søgbare, hvorfor der skal angives:
- En snæver tidsramme (+- ½ time)
- En præcis stedangivelse
- Sekvenserne ikke vil krænker andres rettigheder
- Sekvenserne ikke vil kompromittere kommunes eller andres sikkerhed i forhold til væsentlige værdier, informationer eller fysisk sikring.
Jf. databeskyttelsesreglerne, vil man kunne anmode om, at få slettet optagelser om sig selv, inden disse slettes automatisk. (se pkt. 7)
7. Hvor lang tid og hvor lageres optagelserne
Optagelser gemmes i op til 30 dage, (på visse lokationer dog i kortere tid) hvorefter de slettes automatisk. Der lageres på en centralt placeret server i kommunen.
I tilfælde hvor der er mistanke om at der udført en kriminel handling eller, at en handlig på anden måde kan forbindes med noget kriminelt, gemmes optagelser udover 30 dage, indtil optagelserne overleveres til politiet. Optagelserne slettes herefter.
8. Skiltning og anden information
Med mindre der er tale om overvågning begæret af politiet eller der er bestyrket mistanke om at der pågår kriminelle handlinger, vil der altid være skiltet ved bygninger eller områder overvåges. Såfremt der overvåges indvendigt, vil dette være skiltet på indgangsdøre.
Alle ansatte informeres enten ved ansættelsen eller via kommunens intranet: www.ak-tuelt.dk, om kommunes procedure for anvendelse af TV-overvågning.
Informationen kan tillige tilgås via kommunes hjemmeside: www.alleroed.dk eller via QR-koder på udvalgte skilte på overvågede bygninger.
9. Brud på datasikkerhed
Brud på datasikkerheden, defineres som hvis andre end de der er beskrevet i ovenstående procedure, har, eller mistænkes for at kunne få, eller have haft, uberettiget adgang til billedmaterialet på kommunes overvågningsserver eller optaget og gemte billedsekvenser jf. pkt.6.
Forhold af ovenstående art, skal uden ugrundet ophold standses og anmeldes til kommunes Persondatateam.
Ethvert brud på datasikkerheden som følge af utilstrækkelige IT-sikkerhed skal involvere kommunens IT-afdeling. Før datasikkerheden er genoprettet, kan overvågningssystemet ikke idriftsættes.
10. POLCAM
Jf. BEK nr. 1060 af 28/05/2021 registrere kommunen alle kameraer der overvåger udvendige områder i politiets register POLCAM.