Du kan få MitID på tre måder:
- Få MitID med dit pas
- Få hjælp af en anden med MitID
- Ved at bestille tid til MitID i Borgerservice – og medbringe gyldig legitimation (hvis du ikke kan betjene dig af de andre løsninger)
Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark står bag MitID - og er dem, du først skal søge hjælp hos.
Du finder digitale vejledninger her: https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/mitid-vejledninger/
Hvis du har brug for hjælp til oprettelse af MitID, kan du kontakte din bank eller MitID-supporten på 33 98 00 10.
Hvis du allerede har talt med dem og stadig har brug for hjælp, kan du bestille tid til oprettelse af MitID i Borgerservice.
Hvis du er blevet bedt om at tage i borgerservice af fx MitID Support eller din banks support, er der et par ting du skal gøre først:
I borgerservice skal du svare på en række spørgsmål om dig selv (baseret på dine oplysninger i CPR-registreret) for at sikre, at du er dig. Alternativt kan du medbringe et vitterlighedsvidne, som allerede har MitID.
Ring på 4810 0100 inden for Allerød Kommunens åbningstider og få tid til hjælp i Borgerservice. Se åbningstider i Borgerservice
NemID privat til erhverv bliver til MitID privat til erhverv. Det betyder, at virksomhedsejere og andre med fuld tegningsret i en virksomhed vil kunne bruge deres private MitID i virksomheden, så snart de som privatpersoner tager MitID i brug.
Det samme gælder foreningsrepræsentanter.
NemID medarbejdersignatur vil blive erstattet med MitID Erhverv i 2023
Digitaliseringsstyrelsen lancerer desuden MitID Erhverv, som afløser NemID medarbejdersignatur for virksomheder.
Nogle digitale tjenester kræver kun, at du anvender dit MitID bruger-ID sammen med én anden måde at bekræfte din identitet f.eks. MitID adgangskode. Det er primært banker, der benytter sig af sikringsniveau Lav i særlige tilfælde, da alle offentlige tjenester kræver sikringsniveau Betydelig.
De fleste digitale tjenester kræver, at du bekræfter din identitet på to måder, f.eks. MitID app og pin-kode eller MitID kodeviser og adgangskode. De fleste borgere har behov for et MitID på sikringsniveau Betydelig. Du skal f.eks. bruge til at logge ind på Borger.dk, sundhed.dk mm. eller hvis du skal benytte private tjenester som netbank og forsikring.
Enkelte udvalgte digitale tjenester kræver et meget højt sikringsniveau. Her skal du bruge minimun to identifikationsmider, som skal være ekstra sikret mod kopiering og manipulation. MitID app og chip kan benyttes til sikringsniveau Høj.
Borgerservice i Allerød kan tidligst tilbyde sikringsniveau Høj til efteråret 2024.
Klik her for at se hvilke kommuner der tilbyder udstedelse og vedlingehold af MitID på sikringsniveau Høj
MitID er et personligt digitalt ID. Derfor skal du passe godt på det.
Med MitID styrkes sikkerheden, så man blandt andet bliver bedre beskyttet mod identitetstyveri:
MitID ejes af et partnerskab mellem Finans Danmark og Digitaliseringsstyrelsen, som repræsenterer hhv. bankerne og det offentlige Danmark, dvs. staten, regionerne og kommunerne.
Tlf. 48 10 01 00
Mandag kl. 12:00 - 17:00
Tirsdag kl. 08:00 - 14:00
Torsdag kl. 12:00 - 17:00
Mails med personfølsomme informationer:
Send som sikker digital post
Se mere på Borger.dk
Forvaltningen
borgerservice@alleroed.dk
Bjarkesvej 2
3450 Allerød