Uddybende oplysninger om vores behandling af dine personoplysninger
Allerød Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har modtaget om dig.
1. Formål og retsgrundlag med behandlingen af dine personoplysninger:
Vi behandler dine og dit barns personoplysninger for at kunne give dig og dit barn den bedst mulige indsats efter servicelovens regler. Det kan fx dreje sig om en eller flere af følgende indsatser:
- Forebyggende foranstaltninger for eksempel: Rådgivning, vejledning og kursus, jf. servicelovens § 11
- Hjælp tabt arbejdsfortjeneste, hjemmetræning og træningsredskaber i forbindelse med hjemmetræning, jf. servicelovens § 32 a, stk. 5 og 6.
- Tabt arbejdsfortjeneste og/eller nødvendige merudgifter m.v., jf. servicelovens §§ 41, 42 og 43
- Hjælp til ledsagelse, jf. servicelovens § 45
- Børnefaglig undersøgelse for at klarlægge, hvilken hjælp, der bedst matcher jeres familie, jf. servicelovens § 50
- Indsats efter servicelovens bestemmelser om foranstaltninger, fx støtte- kontaktperson, anbringelse uden for hjemmet, familiebehandling, aflastning, økonomisk støtte til efterskoleophold mv., jf. servicelovens §§ 52 og 52 a
- Støtte til forældre til anbragte børn, jf. servicelovens § 54
- Hjælp til efterværn eller fortsat anbringelse, servicelovens, jf. §§ 76 og 76 a
- Handleplaner og opfølgning, jf. servicelovens §§ 70 og 140
- Hjælp og pleje, jf. servicelovens § 83, aflastning ved nedsat funktionsevne, jf. servicelovens § 84, stk. 1 og hjælp til at vedligeholde færdigheder, jf. servicelovens § 86, stk. 2
- Hjælpemidler, forbrugsgoder, støtte til bil og boligindretning, jf. servicelovens §§ 112, 113, 114 og 116
- Tilsyn med de forhold, hvorunder børn og unge under 18 år samt vordende forældre i kommunen lever, jf. servicelovens § 146
- Behandling af sager om aktindsigter.
- Kvalitetsopfølgning, ledelsesinformation, forskning og statistik i anonymiseret form.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger følger databeskyttelsesforordningens artikel 6 stk. 1 litra e (myndighedsudøvelse) og de ovennævnte hjemler i serviceloven. Hjemlen til at håndtere følsomme personoplysninger findes i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra a og f-g. Behandlingen af dit og dit barns personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
Hvis vi modtager oplysninger om strafbare forhold sker behandlingen af oplysninger om straffe og lovovertrædelser efter databeskyttelsesforordningens art. 10 og databeskyttelseslovens § 8, hvis det er nødvendigt for varetagelsen af vores opgaver.
2. Kategorier af personoplysninger:
Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig:
- Almindelige oplysninger, f.eks. kontaktoplysninger som navn, adresse, telefonnummer, økonomi, gæld, bolig, danskkundskaber, sociale- og beskæftigelsesforhold, herunder væsentlige sociale forhold. Din og dit barns adfærd, trivsel, motoriske- og kognitive udvikling og evt. særlige behov,
- Følsomme oplysninger, f.eks. straffedomme og lovovertrædelser (oplysninger om strafbare forhold) eller særlige kategorier af personoplysninger (følsomme personoplysninger) f.eks. helbredsoplysninger, herunder oplysninger om dit barns anamnese og helbredsoplysninger i øvrigt, som vil kunne påvirke din og dit barns trivsel og udvikling,
- Fortrolige oplysninger, f.eks. personnummer.
3. Modtagere eller kategorier af modtagere:
Vi videregiver dine personoplysninger, hvis det er nødvendigt for sagsbehandlingen, herunder
- andre offentlige myndigheder herunder Kriminalforsorgen, Socialtilsynene, Det Nationale Videns- og Specialrådgivningsorganisation (VISO) Familieretshuset i det omfang det vurderes, at være relevant for det tidlige eller forebyggede samarbejde om et udsat barn eller deres sagsbehandling, jf. servicelovens § 49 a
- kommunale skoler, dagtilbud, sundhedsplejersker, praktiserende læge, sygehuse og speciallæger, plejefamilier, kommunale og private botilbud, apoteker, private leverandører af socialpædagogisk støtte eller af psykologiske ydelser, andre offentlige myndigheder, regioner, Ankestyrelsen, Danmarks Statistik eller advokater.
- Databehandlere som varetager vores sagsbehandlingssystemer f.eks. Formpipe A/S (Acadre) og Netcompany (DUBU).
4. Overførsel til modtagere i tredjelande, herunder internationale organisationer:
Sikker behandling af dine personoplysninger er en vigtig del af Allerød Kommunes arbejde. Ved overførelse af personoplysninger uden for EU og EØS vil de fremgår her:
- Ingen overførsel.
5. Hvor dine personoplysninger stammer fra
I de fleste tilfælde behandler vi kun de personoplysninger, som du selv har oplyst til kommunen. Hvis vi behandler personoplysninger om dig, som vi har modtaget fra en anden, vil vi gøre sig særskilt opmærksom på det. Oplysningerne kan bl.a. komme fra:
- dit barn, anden forældremyndighedsindehaver, din evt. partner, politiet, Allerød Kommune, andre kommuner, fra regionens hospitaler, praktiserende læge, kommunen selv, og øvrige samarbejdspartnere f.eks. private leverandører af socialpædagogisk støtte eller af psykologiske ydelser.
6. Opbevaring af dine personoplysninger
Når vi har personoplysninger om dig og dit barn i forlængelse af vores arbejde, er der forskellige slettefrister for hvor længe vi gemmer dem. Som hovedregel er slettefristen 5 år efter, at en sag er afsluttet.
Derudover er der offentlighedslovens regler om journalpligt samt arkivlovgivning, som regulerer hvor længe dine persondata opbevares. Det betyder i praksis, at sagen er slettet, men findes hos Rigsarkivet.
7. Automatiske afgørelser, herunder profilering
Som udgangspunkt træffer Allerød Kommune ikke afgørelser, der alene er baseret på automatisk behandling eller profilering, når afgørelsen eller profileringen har retsvirkninger for eller betydeligt påvirker dig.
En automatisk afgørelse er, når en behandling sker uden nogen form for menneskelig indgriben. Det vil sige, at der ikke er en fysisk person – f.eks. en sagsbehandler – inde over behandlingen.
8. Retten til at trække samtykke tilbage
I tilfælde af, at du har givet samtykke til, at kommunen behandler dine personoplysninger, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage.
Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.
9. Dine rettigheder
Databeskyttelsesforordningen giver dig en række rettigheder i forhold til Kommunens behandling af personoplysninger om dig. Du har ret til at få indsigt i de oplysninger vi behandler om dig samt en række yderligere oplysninger. Du har til at få urigtige eller vildledende oplysninger rettet. I særlige tilfælde kan du få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige sletning indtræffer. Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores lovlige behandling af dine personoplysninger. Du har ret til at klage til Datatilsynet.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreres rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.
10. Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.
Find kontaktoplysninger her: https://alleroed.dk/kommunen/databeskyttelse