Indsatstrappen over støtte i skolen kan skitseres som på billedet ovenfor. Indsatserne er nærmere beskrevet i dette afsnit.
Elever med særlige behov skal have den nødvendige støtte for at kunne få et udbytterigt skoleforløb, og det er almenskolens ansvar at sikre en tidlig indsats og etablering af inkluderende indsatser på skolen.
Som udgangspunkt gives en sådan støtteindsats inden for rammerne af den almindelige undervisning bl.a. i form af undervisningsdifferentiering og holddannelse. Skolerne kan endvidere gøre brug af to-lærerordninger og undervisningsassistenter, som både kan hjælpe den enkelte elev og klassen som helhed.
I dette arbejde trækker skolerne først og fremmest på ekspertisen i deres egne ressourcecentre, dvs. AKT-vejleder, inklusionsagent, psykolog, socialrådgiver, logopæd, konsultativ pædagog m.fl.
Er der behov for yderligere støtte, kan dette gives som
- Personlig assistance
- Supplerende undervisning op til 9 timer ugt.
- Specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand over 9 timer ugt.
- Undervisning i et specialtilbud