Regulativet for husholdningsaffald indeholder krav og rammer for affaldsordningerne for borgere i Allerød Kommune samt kommunens egne institutioner/virksomheder.
Allerød Kommunes affaldsregulativ er tilrettet i overensstemmelse med kravet om husstandsindsamling af flere fraktioner ved alle husstande, den nye nationale skabelon for regulativer og indførelse af ny sorteringsordning for hhv. mad- og restaffald samt mad- og drikkekartonaffald.
Rettelserne i regulativet er stort set enslydende for Allerød, Hørsholm og Rudersdal Kommuner, da kommunerne har ens ordninger, fælles afsætning og samme renovatør.
Forslag til regulativ for husholdningsaffald er i høring i 4 uger fra den 27. august til og med den 26. september 2021. Når høringsperioden udløber, vil de indkomne kommentarer indgå i Byrådets overvejelser om udformningen af det endelige regulativ. Herefter vil det vedtagne regulativ for husholdningsaffald blive offentliggjort på den nationale database for affaldsregulativer (NSTAR) og på kommunens hjemmeside.
Herunder ses forslag til regulativ for husholdningsaffald 2022 og retningslinjer for etablering af nedgravede affaldsbeholdere, som er bilag til regulativet.