Hvis kommunikationen med kommunen er gået skævt eller du vil klage over en afgørelse, kan du få hjælp af Allerød Kommunes uafhængige borgerrådgiver.
Mads Juel Thorup er borgerrådgiver i Allerød og Hørsholm Kommune. Borgerrådgiveren kan hjælpe med at se på dine sager i kommunen og hjælpe med at rede trådene ud, hvis du oplever, at dialogen med kommunen er gået i kludder. Du kan fx få bistand og vejledning, hvis du vil klage over noget, der har med Allerød Kommune at gøre.
Borgerrådgiverens årsberetning for 2023
I 2023 kontaktede omkring 80 borgere Allerød Kommunes borgerrådgiver. Henvendelserne var fordelt på alle kommunens afdelinger herunder borgerservice, familier, natur og miljø, plan og byg, skole og dagtilbud og ældre og sundhed. Det fremgår af borgerrådgiverens årsberetning for 2023, som nu kan læses på alleroed.dk/kommunen/borgerraadgiveren.
Rart at få hjælp fra en, der kender systemet og er uafhængig
”Det er min opgave at hjælpe borgere, hvor der er et eller andet, der er gået skævt i samarbejdet mellem borgeren og kommunen. Der kan det som borger være rart at få hjælp fra én, som kender systemet og ved, hvilke rettigheder man har,” siger borgerrådgiveren i Allerød Kommune, Mads Juel Thorup.
Han fortæller, at borgerne fx kan få hjælp til at forstå gangen i en eksisterende klagesag og hjælp til at forstå afgørelser fra kommunen. Hvis du har et møde med kommunen, kan du også få borgerrådgiveren med som observatør. Derudover hjælper han også med mægling i konflikter med forvaltningen.
Underviser også forvaltningen
Udover at vejlede borgerne i forhold til kommunens forvaltning, underviser borgerrådgiveren også forvaltningen med henblik på at forbedre sagsbehandling, kommunikation og borgerbetjening.
Borgerrådgiveren er uafhængig af administrationen og er ansat direkte af byrådet.
Du kan kontakte borgerrådgiveren via mail, telefon eller I kan aftale et fysisk møde på Rådhuset. Læs mere på alleroed.dk/kommunen/borgerraadgiveren