Grøn varme til de borgere, der ikke kan få fjernvarme

I de områder hvor der ikke er potentiale for fjernvarme, vil Allerød Kommune arbejde aktivt for udbredelse af varmepumpeløsninger eller andre CO2e-neutrale al­ternativer til bygningsopvarmning. Det kan både være individuelle og kollektive løsninger.

I marts 2025 er der fortsat 408 oliefyr i kommunen, som på sigt forventes udskiftet. Der vil også være om­råder hvor borgerne i dag har naturgasfyr, som ikke forventes omfattet af fjernvarme i varmeplanen.

Kommunen kan ikke beslutte, hvilken løsning den en­kelte bygningsejer vælger, men kan have en faciliteren­de rolle, med formål at inspirere og opfordre borgerne til miljøvenlige valg.