I de områder hvor der ikke er potentiale for fjernvarme, vil Allerød Kommune arbejde aktivt for udbredelse af varmepumpeløsninger eller andre CO2e-neutrale alternativer til bygningsopvarmning. Det kan både være individuelle og kollektive løsninger.
I marts 2025 er der fortsat 408 oliefyr i kommunen, som på sigt forventes udskiftet. Der vil også være områder hvor borgerne i dag har naturgasfyr, som ikke forventes omfattet af fjernvarme i varmeplanen.
Kommunen kan ikke beslutte, hvilken løsning den enkelte bygningsejer vælger, men kan have en faciliterende rolle, med formål at inspirere og opfordre borgerne til miljøvenlige valg.