Arealanvendelse

Skov

I Allerød Kommune er skov og natur allerede en stor del af kommunen. Ifølge Danmarks Statistik udgjorde ca. 20 % af kommunens areal skov i 2021. Skov og natur er vig­tige for både biodiversitet, planter og dyr samt menne­skers sundhed, men er ligeledes et væsentligt element til at reducere CO2e. Selv om den nuværende skov ikke medregnes i CO2e-beregningen, er det vigtigt at anerk­ende dens betydning. Fjernelse af eksisterende skov og rejsning af ny vil således påvirke CO2e-optagelsen.

FASTHOLDELSE AF EKSISTERENDE SKOVAREAL

For at bibeholde og varetage den eksisterende skov inden for de kommunale grænser vil Allerød Kommune løbende være i dialog med Naturstyrelsen, som er den primære skovejer i kommunen.

Fastholdelse af skovarealet er desuden relevant for byudvikling, da der er brug for et administrativt grund­lag for tilgangen til bevarelse eller erstatning af eksister­ende skov. Allerød Kommune vil derfor arbejde med at bevarelse af eksisterende skov i højere grad overvejes i forbindelse med byudvikling, f.eks. ved revision af plan­strategien i 2026-27.

Det forventes, at indsatsen, foruden CO2e-lagring, vil have en positiv effekt på bevarelse af nuværende skov-arealer samt et øget fokus på skovarealernes betydning og værdi for lokalsamfundet.

NY SKOV VED AKTIV INDSATS FOR SKOVREJSNING

Allerød Kommune vil indgå i dialog med kommunale lodsejere med henblik på at få rejst nye skovområder. Denne indsats vil, i forlængelse af Grøn Trepart, blive en væsentlig del af det kommunale arbejde med de natio-nale forpligtelser.

I udarbejdelsen af Allerød Kommunes reduktionssti mod netto-nul, medregnes det, at der i 2030 er rejst 10 hektar ny skov, samt yderligere 40 hektar i 2045. Indsatsen vil dog i høj grad følge det nationale arbejde i de lokale treparter, hvoraf Allerød Kommune er en del af de lokale treparter Øresund samt Roskilde Fjord og Isefjord. Da forudsætningerne for omlægningsplanerne i Grøn Trepart ikke er endeligt bestemt ved udarbej-delse af klimaplanen, er omfanget af skovrejsning stadig uvist.

Det forventes, at indsatsen, foruden CO2e-lagring, vil have en positiv effekt på natur og biodiversitet lokalt.

Omlægning af lavbundsjord

Allerød Kommune vil, med afsæt i Grøn Trepart, indgå i samarbejde med Nordsjællands Landboforening og lokale lodsejere.

Samarbejdet har til formål, at parterne i fællesskab identificerer muligheder for omlægning af landbrugsar­ealer.

I udarbejdelsen af Allerød Kommunes reduktionssti mod netto nul medregnes, at der udtages 10,5 ha, svarende til ca. 10 % af lavbundsjorden kommunalt. Det er samme ambitionsniveau, som aftalen om grøn om­stilling af dansk landbrug fra 2021 fremsætter. Med ved­tagelsen af Grøn Trepart er dette ambitionsniveau løftet yderligere. Da Grøn Trepart er i sin opstartsfase ved udarbejdelse af klimaplanen, er det lokale omfang for udtagning endnu uvist. Omlægningsplanerne forventes godkendt og principvedtaget inden udgangen af 2025.

Omlægningen af lavbund er i høj grad defineret af fri-villig deltagelse og interesse fra de enkelte lodsejere. Kommunens beføjelser er således at tage en faciliteren­de rolle, hvor information om mulige støtteordninger, samt multifunktionel jordfordeling er væsentlige red-skaber til at indgå dialog med lodsejerne.

Arealanvendelse

I Allerød Kommune spiller naturen en afgørende rolle, og ifølge kommunens borgere er naturen netop en væsentlig årsag til, at de er bosat i kommunen. Allerød Kommune har derfor længe haft natur som et centralt punkt for det gode liv. 

Med et ønske om at styrke naturen og biodiver­siteten i kommunen kommer også et øget fokus på at kombinere natur og klimatilpasning. For at indtænke na­turen i den kommunale klimatilpasningsplan fremhæves blågrønne løsninger. Kommunen har ligeledes, gennem Handleplan for Natur og Biodiversitet, udarbejdet konkrete rammer for at sikre sund natur og biodiversitet i kommunen.

Selv om natur længe har været på dagsordenen lokalt, er der med vedtagelsen af Grøn Trepart kommet et yderligere nationalt fokus på arealanvendelse og om­lægning heraf med henblik på at udtage kulstofrige lavbundsjorder og udpege nye arealer til skovrejsning.

Sektormål

CO2e-udledningen fra lavbundsjorder i 2022 er reduceret med 10 % i 2030.

Skovarealet i kommunen er øget i 2030 i forhold til 2021, hvor skov udgjorde 1.340 ha, ca. 20 % af Allerød Kommunes samlede areal.