De kollektive og klimaneutrale varmeløsninger i kommunen skal udbygges. Det giver både anledning til at opdatere varmeplanen og fortsat arbejde for, at fjernvarmen bliver produceret på CO2e-neutrale kilder. Indsatsbilledet er bredt ud, og der bliver også arbejdet med en kommunikationsindsats samt en indsats, der understøtter de lokale initiativer. Et konkret og meget aktuelt eksempel er Lynge-Uggeløse, som på lokalt initiativ er i gang med at finde en kollektiv løsning.
Udbygning af fjernvarme og kollektive løsninger
Opdatering af varmeplan og aktiv udpegning af nye fjernvarmeområder
Allerød Kommunes varmeplan fra 2022 blev vedtaget i en tid, hvor der var stor usikkerhed på energi- og varmeområdet. Der var energikrise og international uro på energimarkedet samtidig med et nationalt krav om klare meldinger vedr. fjernvarme til borgerne. I 2025 er varmeplanen under revision for at kunne udpege flere fjernvarmeområder med en længere tidshorisont og tilpasse planen til det vedtagne mål om minimum 75 % kollektiv varmeforsyning i fremtiden. Der er udarbejdet et nyt datagrundlag for planen, bl.a. med en ny kortlægning af varmedistrikter, der passer til situationen i dag.
Med en opdateret varmeplan redegør Allerød Kommune for, hvor der ønskes en udbygning af fjernvarme, og borgerne kan få en forståelse af deres muligheder for varmeforsyning i fremtiden.
Det er Allerød Kommune, der udarbejder en varmeplan. Dernæst er det forsyningsselskaber, der gennem projektforslag viser et samfundsøkonomisk fordelagtigt forsyningsprojekt, som realiseres ved, at borgere og virksomheder kobler sig på fjernvarmen.


Kommunikation og dialog om fremtidens kollektive varmeforsyning
Der ligger en væsentlig kommunikationsopgave i dialogen med borgerne om deres muligheder for at koble sig på kollektive løsninger.
Udbygning af fjernvarmen og andre kollektive varmeløsninger vil kræve aktiv medvirken fra borgere og lokale virksomheder. Hvis kollektive projekter skal realiseres, kræver det, at tilstrækkeligt mange ønsker at tilslutte sig. Kommunen kan ikke beslutte, hvilken løsning den enkelte bygningsejer vælger, men kommunen kan inspirere og opfordre til klimavenlige kollektive valg.
Kommune og forsyning vil spille sammen i kommunikationen om konkrete projekter.
Kommunen kan desuden facilitere dialogen i områder, hvor flere vil gå sammen om kollektive løsninger og bistå lokale fællesskaber i processen med at opnå nærvarme – en lokal kollektiv løsning. Afsatte midler kobler sig til den overordnede indsats og den afsatte pulje.
Understøtte bæredygtig forsyning i byudviklingsområder
I større byudviklingsområder vil kommunen som planmyndighed aktivt understøtte, at der etableres bæredygtig varmeforsyning fra starten. Den bæredygtige varmeforsyning kan overordnet set være baseret på fjernvarme, varmepumper eller jordvarme. Indsatsen forventes at være løbende og knytter sig til det kommunale arbejde med byudvikling, der konkret kan indgå ved udarbejdelse af ny kommunal planstrategi. Indsatsen er en fortsættelse fra den tidligere klimaplan. Udover at sikre en klimavenlig varmeforsyning i byudviklingsområderne, vil der i den kommende planperiode være fokus på at understøtte en udvikling mod mere kollektive løsninger.