Med hele 24 % udgør transport den største del af danskernes forbrugskategorier ifølge Concito. Denne kategori indebærer både produktion, køb og drift af personlige transportmidler samt transporttjenester, uanset om køretøjet drives på el eller fossile brændsler. Antallet af biler pr. indbygger er i stigende udvikling og har været det de seneste 10 år, hvilket skaber en øget udledning både lokalt og globalt.
Udover reduceret CO2e-udledning er der flere fordele ved at fremme grøn mobilitet. Et aktivt liv og et stærkt socialt fællesskab for både borgere og medarbejdere i virksomheder er begge øvrige gevinster ved grøn mobilitet. Allerød Kommune har derfor fokus på en bred vifte af tiltag, der kan fremme grøn mobilitet.
