Før du anmelder
Start med at tjekke, om der er tegn på rotter.
Se Rentokils rottevejledning.
Sådan anmelder du
Anmeld rotter via vores digitale selvbetjening
Har du problemer med løsningen, kan du kontakte os:
naturogmiljoe@alleroed.dk eller 48 100 100 (i kommunens åbningstid)
Hvad sker der efter anmeldelsen?
Din anmeldelse sendes direkte til Rentokil - som Allerød Kommune har lavet en aftale med.
Hvis rotterne er indendørs:
- Du får besøg af en rottebekæmper inden for 24 timer.
- Du bliver kontaktet inden besøget.
Hvis rotterne er udendørs:
- En rottebekæmper kommer typisk inden for 1-4 hverdage.
- Hvis du ikke er hjemme, får du en seddel i postkassen med oplysninger om besøget.
Rottetilsyn i weekender og på helligdage udføres alene, ved anmeldelser af rotter indendørs i ejendommen.
Vigtigt at vide
Rotter viser sig normalt kun over jorden, hvis der er fejl i kloak eller afløb.
Kommunen bekæmper ikke rotter i kloakken – det kræver reparation af rør og afløb.
Læs Allerød Kommunes Rottehandlingsplan
Kontakt og løsninger
Hvis rævene bliver ved med at komme, og det ikke hjælper at skræmme dem væk, kan du kontakte Vildtkonsulenten i Københavnsområdet. Her kan du læse om at lave med by-ræve, og hvordan man kan skræmme dem væk.
Mød hovedstadens vildkonsulent
Vigtigt: Du må ikke selv forsøge at indfange eller regulere ræve uden tilladelse fra Naturstyrelsen.
Syg ræv – hvad gør du?
Hvis du ser en ræv, der virker syg eller er meget afmagret og ikke flygter, kan det være tegn på ræveskab
Ring til Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral på: 1812
Læs mere om sygdommen og dine muligheder med Ræveskab
Må du gøre noget selv?
Du må ikke selv forsøge at regulere (fjerne eller skyde) disse fugle uden tilladelse:
- Naturstyrelsen skal give tilladelse til regulering.
- Politiet skal give tilladelse, hvis der er tale om skydning.
Hvem kan hjælpe?
Hvis du har problemer med støjende fugle, kan du kontakte Vildtkonsulenten i Københavnsområdet for råd og vejledning.
Mød hovedstadens vildkonsulent