TV-overvågning

Her kan du læse om brugen- og behandlingen af TV-overvågning på Allerød Kommunes ejendomme.

Når kommunen installerer TV-overvågning på vores ejendomme, er det af sikkerheds- eller tryghedsmæssige årsager. Det kan f.eks. være for at:

  • reducere risikoen for kriminalitet såsom indbrud, tyveri, hærværk og brandstiftelse
  • øge beskyttelsen af tekniske installationer og bygninger mod tab og driftsforstyrrelser
  • øge trygheden for personale samt de personer, der færdes i de tv-overvågede område
  • regulere adfærd, der f.eks. kan have helbredmæssige eller særlige sociale konsekvenser.

Udvendig overvågning

Kommunen overvåger primært bygninger udvendigt.

I den konkrete analyse af, om der skal installeres overvågningsudstyr indgår fx. vurderinger af, om der har været episoder med hærværk eller anden kriminalitet, eller personalemæssige ønsker om øget tryghed.

Indvendig overvågning

I særlige tilfælde, installerer kommunen også indvendig overvågning.

Overvågningen omfatter aldrig toilet- og omklædningsfaciliteter. Arbejdspladser (computerskærme) er også være beskyttet mod overvågning.

Skjult overvågning kun i meget særlige tilfælde

Skjult overvågning anvendes som udgangspunkt ikke. 
Hvis politiet begærer det, eller kommunen i særlige tilfælde har bestyrket mistanke om kriminel handlig, vil der kunne installeres skjult overvågning.

Kommunens risikokoordinator er ansvarlig for drift, installation og betjening at al tv-overvågniningssystemerne.

Risikokoordinator er, som udgangspunkt, den eneste der har adgang til billedmaterialet i overvågningssystemet.

  • Kommunes ejedomschef kan få adgang.
  • Den tekniske serviceleder har adgang til materiale vedrørende kameraer på rådhuset
  • Serviceleverandøren af overvågningssystemet vil kortvarigt kunne få adgang via en dedikeret VPN-forbindelse, hvis der er behov for service og opdatering af firmware. 

Kommunen foretager ikke systematisk gennemgang eller elektronisk bearbejdning af billedmaterialet.

Billedematerialet gennemgås kun, hvis der er mistanke om f.eks.:

  • Kriminelle forhold
  • Uforklarlige driftsforstyrrelser
  • Adfærd der påvirker tryghed for borgere og ansatte
  • Adfærd der kan have helbredmæssig eller særlige sociale konsekvenser

Optagelser videregives ikke til tredjemand, med mindre følgende forudsætninger foreligger:

  • Personen/personerne på optagelsen har givet samtykke
  • Udleveringen sker på begæring fra politiet
  • Udleveringen sker som følge af lovbestemmelser

Optagelser eller stilbilleder kan kun udleveres af kommunens risikokoordinator eller dennes stedfortræder.

I særlige tilfælde vil billedmateriale kunne deles (udleveres ikke) med sociale myndigheder.

Optagelser gemmes i op til 30 dage på en centralt placeret server i kommunen (for visse lokationer i kortere tid).

Herefter bliver optagelserne automatisk slettet. 

Hvis der er mistanke om kriminel handling kan optagelser gemmes længere, indtil de kan overleveres til politiet. Herefter slettes optagelserne.

Kommunen skilter ved bygninger eller områder, der overvåges.

Hvis der overvåges indvendigt, vil skiltningen være på indgangsdørene.

Der vil ikke være informeret om skjult overvågning, som alene anvendes i særlige tilfælde om bestyrket mistanke om kriminalitet.

Hvis der er mistanke om - eller kendskab til, at nogen uberettiget har haft - eller -kan få adgang til overvågningsmateriale, skal bruddet på datasikkerheden omgående standses.

Databrud skal anmeldes til kommunens persondataansvarlige, samt til digitaliseringsenheden, daatbruddet har årsag i IT-sikkerhedsforhold.

Overvågningssystemet må først idriftsættes, når datasikkerheden er genoprettet.

.

Kommunen skal i politiets register POLCAM, registrere alle kameraer, der overvåger udvendige områder, Jf. BEK nr. 1060 af 28/05/2021.