Opgaveudvalg om fremtidens boligbehov

Formålet med opgaveudvalget er at undersøge og afdække trends og tendenser for de fremtidige boligbehov i Allerød.

Den 14. marts 2024 besluttede byrådet at starte processen for at nedsætte et §17, stk. 4-opgaveudvalg, som skal se på fremtidens boligbehov i Allerød Kommune. Udvalget er nedsat af byrådet og refererer til Økonomiudvalget i forbindelse med kommunens planstrategi.

Udvalgets arbejde bygger på en helhedsorienteret tilgang. Det betyder, at boligbehov vurderes ud fra flere forskellige forhold — fx alder, familiesituation, økonomi, sundhedstilstand og lokal tilknytning — og derfor kan se forskelligt ud fra person til person.

Opgaveudvalget afsluttet

I august 2025 har Opgaveudvalget om fremtidens boligbehov i Allerød Kommune afsluttet sit arbejde og fremlagt en rapport med seks strategiske anbefalinger, der skal danne grundlag for en mere bæredygtig, inkluderende og fremtidssikret boligpolitik i Allerød Kommune. Rapporten behandles politisk i Økonomiudvalget og Byrådet i september 2025.

Om opgaveudvalget for særlige boligbehov

Opgaveudvalget består af en fast arbejdsgruppe som er gennemgående i hele perioden med nedennævnte deltagere. Herudover vil opgaveudvalget løbende og efter behov, invitere relevante deltagere med til de møder, hvor det vurderes relevant i forhold til den aktuelle dagsorden.

Fagrelevante deltagere

  • Curt Liliegreen , Projektdirektør, Bolig Økonomisk Videnscenter, RealDania
  • Bent Madsen, Adm. direktør i BL, Interesseorganisation for Danmarks Almene Boliger  
  • Jan Albrechtsen, Arkitekt MAA, partner, Tegnestuen Vandkunsten
  • Lise Aaen Kobberholm, Vicedirektør, Social- og boligstyrelsen
  • Hans-Bo Hylding, direktør, FB Gruppen
  • Per Schultze, Virkechef, Pension Danmark
  • Charlie Steenberg, MAA, Ph.d.- stipendiat, Center for bæredygtig bygningskultur
  • Jesper Bo Jensen, Direktør, Center for fremtidsforskning (Udtrådt okt. 2024)
  • Lars Fjendbo Møller, Programchef, Dansk Arkitektur Center (DAC)
  • Lars Steffensen, Arkitekt MAA, partner og designansvarlig, Tegnestuen Kontekst

Politiske deltagere i opgaveudvalget

  • Miki Dam Larsen, Byråd
  • Jørgen Johansen, Byråd
  • Esben Buchwald, Byråd
  • Merete Them Kjølholm, Byråd

Administrative deltagere

  • Agnete Thomsen, Direktør
  • Anja Carlslund, Plan- og bygchef
  • Signe Marie Jakobsen, Planlægger
  • Nanna Tengstedt, Chefkonsulent

Opgaveudvalgets arbejde opdeles i tre faser:

Fase 1: Afdækning af behov og udbud  - undersøgelse og analyse

Fase 2: Kortlægning af værktøjer og handlemuligheder til at imødekomme og håndtere fremtidens boligbehov (hvilke håndtag kan vi skrue på)

Fase 3: Anbefalinger/drøftelsesfase

Ud over opgaveudvalget arbejde i de tre faser, suppleres processen med en proces med inddragelse af borgere og interessenter

Opgaveudvalgets arbejde påbegyndes september 2024 og afsluttes medio 2025 med fremlæggelse af de samlede anbefalinger for Økonomiudvalget og byrådet.

Formål
For at kunne bygge attraktive boliger i Allerød Kommune er det afgørende at inddrage borgernes perspektiver. Opgaveudvalget har derfor besluttet at gennemføre en spørgeskemaundersøgelse for at tage temperaturen på borgernes fremtidige boligpræferencer.
Spørgeskemaet indeholder både spørgsmål om fremtidige boligpræferencer og den nuværende boligsituation. Derudover spørges der om baggrundsinformation såsom køn, alder og uddannelsesniveau.

Behandling af personoplysninger
Borgernes besvarelser vil indgå i en samlet analyse, og deltagere i undersøgelsen forbliver anonyme. Hvis borgerne vælger at opgive deres e-mailadresse, giver de tilladelse til at blive kontaktet angående undersøgelsens resultater. De kan også blive kontaktet for at deltage i en følgegruppe, som inviteres til at bidrage yderligere til opgaveudvalgets arbejde frem mod aflevering af anbefalingerne til byrådet. Deltagelse er frivillig og uden forpligtelser.

Målgruppe
Alle voksne borgere i og uden for Allerød Kommune inviteres til at deltage i spørgeskemaundersøgelsen om fremtidige boligønsker og behov. Spørgeskemaet retter sig også mod potentielle fremtidige borgere, da det er vigtigt at forstå deres boligbehov for at kunne planlægge byudviklingen.

Se resultat af spørgeskemaundersøgelsen

Dialogmøde i marts 2025

Opgaveudvalget inviterede til dialogmøde på Kirkehavegård, hvor formål var at få et indblik i de strukturelle forandringer på boligmarkedet samt drøfte politiske ambitioner for boligområdet i Allerød Kommune. 

Se invitation til dialogmødet

Præsentationsmateriale til dialogmøde inkl. Curt Liliegreens oplæg

Samlet er der budgetteret med 250.000 til opgaveudvalgets arbejde.

Udgifterne udgøres normalvis af diæter til medlemmerne (ikke byrådsmedlemmer) svarende til 450 kr. for møder under 4 timer og dobbelt hvis møderne er længere samt eventuel kørselsgodtgørelse og øvrige mødeomkostninger og forplejning samt formandsvederlag (5% af borgmestervederlag) svarende til kr. 52.008 årligt (2024) og kr. 4.334 pr. måned.


Det er i byrådet lavet en principbeslutning om, at såfremt formanden for opgaveudvalget samtidig er udvalgsformand, bortfalder retten til vederlag for formandsposten i §17, stk. 4 opgaveudvalget.


Ud over ovenstående, afsættes midler til det administrative ressourcetræk. Et opgaveudvalg forventes samlet at trække på ressourcer svarende til et stående udvalg. Herudover afsættes sekretariatsbistand til mødeindkaldelse, dagsordensproduktion og referater.

De 6 anbefalinger

1. Integrer trivsel, tryghed og fællesskab i by- og boligudviklingen

2. Udarbejd en arkitekturpolitik for by og land

3. Skab flere mindre, betalbare boliger - prioriter blandede ejerformer

4. Brug fortætning som redskab til strategisk by-og boligudvikling

5. Prioriter transformation, renovering og genanvendelse fremfor nybyg

6. Understøt boligvalg, tilgængelighed og boligrotation med en kommunal vejledningsfunktion