Hjælp til fritagelse fra digital post

Hvis du ikke kan kommunikere med det offentlige digitalt, har du mulighed for at blive fritaget fra Digital Post - og i stedet modtage post fra det offentlige på papir.

Hvem kan blive fritaget?

Opfylder du mindst ét af disse fritagelseskriterier, kan du søge om at blive fritaget:

  1. Jeg har en psykisk nedsat funktionsevne, der hindrer mig i at anvende Digital Post.
  2. Jeg har en fysisk nedsat funktionsevne, der hindrer mig i at anvende Digital Post.
  3. Jeg har ikke adgang til computer, smartphone eller tablet i mit hjem eller opholdssted.
  4. Jeg er registreret i CPR som udrejst af Danmark.
  5. Jeg er ikke længere registreret med fast bopæl eller opholdssted i Danmark.
  6. Jeg behersker ikke dansk, hvilket gør det svært at anvende Digital Post.
  7. Jeg har praktiske vanskeligheder ved at anskaffe MitID, som giver adgang til Digital Post.
  8. Jeg er bosiddende i et område, hvor der ikke er mulighed for at etablere internetforbindelse (minimim 512 kbit/s downloadhastighed).
  9. Efter en konkret vurdering, hvis der foreligger ganske særlige forhold

Hvordan bliver jeg fritaget?

For at blive fritaget fra Digital Post fra det offentlige, skal du som udgangspunkt møde personligt op hos kommunen.

Hos kommunen vil du:

  • få en blanket, hvor du skriver under på, at du lever op til mindst et af fritagelseskriterierne. Du er ikke forpligtet til at oplyse, hvilke af fritagelseskriterierne, du lever op til.
    blive bedt om at vise legitimation.
  • få en skriftlig kvittering på, at du er fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige. 

Hvis du ikke selv kan møde op hos kommunen

Du kan bede andre fritage dig på dine vegne ved brug af en fuldmagt. Hvis du skal hjælpe en pårørende med at blive fritaget, skal den pårørende underskrive blanketten.

Har du svært ved det digitale?

Bliv fritaget for Digital Post

Find mere information på borger.dk

Fritagelse for Digital Post

Få hjælp i Borgerservice

- Benyt vores digitale selvbetjningesløsninger, ring eller mød os personligt i åbningstiderne.

Tlf.: 48 10 01 00

Mandag kl. 12:00 - 17:00
Tirsdag   kl. 08:00 - 14:00
Torsdag  kl. 12:00 - 17:00

Bestil tid digitalt

Du kan minimere ventetid ved at bestille tid inden personligt fremmøde.

Brug sikker mail (Digital Post), hvis du vil dele følsomme oplysinger i din henvendelse til kommunen.

Log på med MitID:

Skriv via Borger.dk (Borger)

Skriv via Virk.dk (Virksomhed)

Læs om Digital Post på Borger.dk 

Allerød Rådhus
Borgerportalen
Bjarkesvej  2
3450 Allerød