200 virksomheder modtager brev - og skal ikke foretage sig yderligere.
Allerød Kommune har i maj og juni sendt breve om refusion/fritagelse for betaling af tidligere opkrævede administrationsgebyr ud til ca. 200 virksomheder (via virksomhedernes digitale postkasse), som kommunen vurderer har haft minimale mængder af affald, og skulle have være fritaget for betaling af gebyret. Disse vil blive tilbudt refusion/frafald af gebyret. Kommunen forventer, at størstedelen af tilbagebetalingerne vil være gennemført inden udgangen af 2022.
De virksomheder, som har modtager brevet, har typisk været drevet fra hjemmeadressen med 0-1 ansatte - og indenfor brancher, som kommunen vurderer ikke har en egentlig erhvervsmæssig affaldsproduktion - f.eks. liberale erhverv.
Den ændrede fritagelsespraksis har afsæt i en højesteretsdom afsagt den 7. december 2020 om tilbagebetaling af erhvervsaffaldsgebyr (BS-58925/2019-HJR). Læs mere om dommen fra Højesteret